Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Diakonievene (A)

Mijn twijfel was groot, moest ik nog eens foto’s laten zien van de Grote parasolzwam, een onderwerp dat elk jaar terugkeert, of zou ik hem dit jaar maar eens overslaan. Feit is dat ik een kijkje ging nemen bij het Diakonievene onder Nijeberkoop en feit is dat dit, samen met de nabijgelegen Delleboersterheide, de enig plaats is waar ik deze paddestoel regelmatig zie. Niet zomaar een paddestoel, maar de grootste die ik ken. Op het Diakonievene vond ik ze deze keer in een aantal stadia.

Als ze uit de grond zijn geschoten is de hoed eerst nog gesloten en bijna glad.

Grote parasolzwam

Grote parasolzwam

Maar als de hoed groeit en zich uitstrekt kan het “velletje” van het begin die groei niet meer bijhouden

Grote parasolzwam

Grote parasolzwam

en begint te “craqueleren”.

Grote parasolzwam

Grote parasolzwam

Vervolgens spreidt de hoed zich

Grote parasolzwam

Grote parasolzwam

en vindt je het “velletje” terug als schubben op de hoed.

Grote parasolzwam

Grote parasolzwam

Deze paddestoel kan enorm groot worden, tot wel dertig centimeter hoog, hieronder zo’n joekel uit m’n archief. Op de Delleboersterheide staan meestal grotere exemplaren dan in het Diakonievene.

Grote parasolzwam

Grote parasolzwam

Helaas is de paddestoel ook erg zacht en broos, als je hem maar net aanraakt staat hij behoorlijk te wiebelen. Bij dikke wind en dergelijke gaan ze om. De grootste die ik een paar dagen geleden zag was vernield, kapot getrapt. Dat zal wel komen door de slechte naam die de Vliegenzwam aan paddestoelen geeft. Jammer, maar het is moeilijk aan sommigen uit te leggen dat ze te maken hebben met een bijzondere paddestoel. Ook dit jaar heeft hij dit blog weer gehaald, ze zijn toch te mooi om er geen aandacht aan te besteden.

5 Reacties

  1. waterleeuw

    Dat laatste geldt ook voor je foto’s!

    14 september 2015 om 14:00

  2. Ik vind ze elk jaar weer indrukwekkend. Jammer genoeg staan de grootste exemplaren de laatste jaren steeds verder buiten mijn bereik, maar gelukkig kan ik altijd op jouw min of meer vaste agenda rekenen om ze toch te kunnen bekijken. šŸ™‚

    14 september 2015 om 16:20

    • @Jan K:
      Dat gaat automatisch, zo rond de derde dinsdag begin ik aan hoedjes te denken šŸ˜‰

      16 september 2015 om 08:36

  3. Een prachtige serie!

    Regenachtige groet,

    14 september 2015 om 19:37

  4. Mooie serie vanaf gesloten hoed tot gespreide hoed. Ondanks dat je ze veel ziet blijf ik het een mooi exemplaar vinden.

    15 september 2015 om 00:27