Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Groene glimwapenvlieg

Gistermorgen viel hij me al op: een kleine groene vlieg zat op een klimopblad in m’n tuin. Vooral zijn rode ogen trokken de aandacht. Ongeveer 5 tot 7 millimeter lang. Ik heb er eerst niet veel aandacht aan besteed, je hoeft tenslotte ook niet alles te fotograferen en met die grootte moet ik alles uit de kast halen. Gistermiddag zat hij echter nog op precies dezelfde plaats, vanmorgen ook nog. Daarom ben ik vandaag aan het eind van de middag maar eens gaan kijken of hij er nog zat. Jawel …., ook toen nog. Zo’n volhouder, die moest toch maar op ’t portret.

Groene glimwapenvlieg

Groene glimwapenvlieg

Stil zitten / hangen deed hij toch wel, dus ik kon wel iets dichterbij komen zodat z’n facetogen wat duidelijker in beeld kwamen. Daarbij moet worden bedacht dat die ogen niet groter zijn dan hooguit anderhalve millimeter. Het heeft me enige moeite gekost om een naam aan het vliegje te hangen. Het blijkt de Groene glimwapenvlieg (Microchrysa polita) te zijn. Dit is een mannetje, gelet op z’n rode ogen.

Groene glimwapenvlieg (detail)

Groene glimwapenvlieg (detail)

En ik had geluk, want een paar bladen verder naar beneden hing ook nog een vrouwtje. zodat het verschil duidelijk wordt. Zij had minder geduld en hield het zo lang niet vol op dezelfde plaats, hooguit een uurtje.

Groene glimwapenvlieg (v)

Groene glimwapenvlieg (v)

De ogen van het vrouwtje zijn duidelijk minder rood en ook kleiner. Ze leven volgens de literatuur in de buurt van organisch afval. Dat kan wel kloppen want de groene kliko van de buren is niet ver weg. Bovendien las ik dat wapenvliegen niet zo goed kunnen (of willen) vliegen. Dat klopt dan ook wel, zeker als je minimaal 36 uur op dezelfde plaats blijft hangen.

2 Reacties

  1. Veel ander natuurschoon heeft minder geduld met het poseren.
    Goed dat jij het juiste oog hebt om mooie foto’s te maken.

    Zonnige groet,

    26 mei 2015 om 20:21

  2. Knappe macro’s weer. Mooi om die verschillen tussen man en vrouw zo te kunnen bekijken.

    26 mei 2015 om 23:50