Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Een beetje hulp

Een paar dagen geleden liet ik zwarte bladluizen zien op deze site, klik hier. Daarbij schreef ik: “niet dat ik daar blij mee ben ……” Vandaag zag ik dat de natuur zelf al een opruimploeg had ingeschakeld. Een lieveheersbeestje had een eind gemaakt aan het bestaan van de luizen. Een Vloeivleklieveheersbeestje was de opruimer.

Vloeivleklieveheersbeestje

Vloeivleklieveheersbeestje

Stippen.nl geeft als karakteristiek kenmerk van deze soort aan de samengevloeide vlekken achter op het schild die vaak de letter Z vormen. Meer Z dan bij de bovenstaande kan het niet zijn. Het schijnt een goed jaar te zijn voor deze soort, er liep ook nog een tweede exemplaar rond.

Vloeivleklieveheersbeestje

Vloeivleklieveheersbeestje

Bij deze is de Z op het achterlijf duidelijk minder Z, maar nog wel herkenbaar. Een goed jaar, dit is al de derde in dit seizoen die me voor de lens komt. Ze hebben ook de juiste modekleur voor dit jaar, overal zie je roze. Ik heb geen zwarte bladluizen meer gezien, dankzij een beetje hulp.

2 Reacties

  1. Wat een leuke blog!

    27 mei 2015 om 18:14

  2. Het zijn veelvraten!
    Vooral de larven van lieveheersbeestje, die eten het dubbele per dag in vergelijking met de volwassen dieren.

    Vriendelijke groet,

    27 mei 2015 om 19:12