Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Bijzondere grafsteen

Zo af en toe hoop ik op deze site foto’s van bijzondere grafstenen te plaatsen. Nu is natuurlijk elke grafsteen bijzonder als een plaats van herinnering. Bijzonder heeft hier dan ook meer de betekenis van opvallend. Om met zo’n serie te beginnen vind ik het zelf niet zo moeilijk waar dat begin dan moet liggen. In Hemrik, op z’n Fries “de Himrik”, waar een heel bijzondere grafsteen ligt. Achter de kerk, op een deel van het kerkhof, vind je de plaats waar veel leden van de  familie Van der Sluis zijn begraven. Met grafkelder.

begraafplaats Van der Sluis - Hemrik

Bij die grafkelder een opvallende steen. Een steen waarop een familiestamboom staat afgebeeld.

begraafplaats Van der Sluis - Hemrik

De grafkelder is in 1860 gesticht door Jan Alles van der Sluis (1788-1863). In de vorm van een boom is zijn nageslacht op de steen gegraveerd. Het ging mij niet om de genealogische gegevens, die zijn genoegzaam door Reitze Jonkman c.s. uitgezocht en gepubliceerd. Dus heb ik de herfstbladeren op de steen laten liggen, inclusief een stuk honingraat die misschien uit een boom was gewaaid of er door een vogel naar toe was gesleept.

Grafsteen met stamboom Van der Sluis

Nog een klein detail van de steen. Op deze manier staat de hele familie van Jan Alles van de Sluis op die steen vermeld.

Grafsteen met stamboom Van der Sluis - detail -

Opvallend, dat is deze steen zeker, zo ken ik er maar eentje.

Eén reactie

  1. Inderdaad bijzonder.

    11 december 2011 om 20:52