Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Albino Damhert

Nog niet zo lang geleden schreef ik over Damherten, die ik voor het eerst in het wild zag hier in Fryslân. Naast het Ketliker skar (Katlijker schar). Daar kwam ik deze keer weer langs. Er stond een wit beest in het weiland naast dat natuurgebied. Samen met een Damhert. Wat nu weer? Ezels en Waterbuffels had ik daar al gezien, nu een Lama of zo? Door de telelens kon ik het witte beest van ietsje dichterbij bekijken.

Damherten, waarvan eentje Albino

Ook dit moet een Damhert zijn, een witte. Een dergelijk exemplaar heb ik nog nooit gezien, ook niet in de hertenkampjes hier in de buurt. Een albino. Bij het Wijnjeterper schar liep vorig jaar een zwarte Ree rond, melanistich zogezegd. Bij Damherten worden er wel vaker albino’s geboren. Het schijnt vooral in gevangenschap voor te komen. Misschien zegt dat wel iets over de herkomst van deze dieren.

Albino Damhert

Maar, een albino damhert in de vrije natuur is voor mij wel bijzonder. Hij voelde zich toch niet meer zo vrij met dat bekijks en vertrok richting bossage.

Damherten Ketliker skar

Een wit hert valt echter ook tussen het struikgewas op. Zijn maat stond nog in het weiland. Dan kun je zien dat diens schutkleur veel beter beschermt.

Ree Ketliker skar

Ik vroeg me af of die Damherten de Reeën uit het Ketliker schar hadden verdrongen. Dat bleek niet het geval te zijn. Op een stuk weiland tussen beide bosdelen stonden ook nog twee Reeën. Eentje wilde wel op de foto.

Het was weer een gedenkwaardige dag.

7 Reacties

  1. ank

    Een dag met een echte geluksplinter!
    Dat het hert met deze onveilige kleur toch al volwassen geworden is…
    Veel sneeuw in de winter is voor dit beestje juist een voordeel.
    Misschien ga je hem nog wel vaker zien, Geert!

    28 februari 2011 om 18:09

  2. Hier foto’s van een volledige albino elders bij afanja’s blog foto’s van een witte veder.
    In Finland begrijp ik worden de uilen juist donkerder / bruiner om te overleven.

    Speling der natuur of het oog van de juiste fotograaf?

    Natuurblogs blijven prachtig om te volgen.

    Vriendelijke groet uit Amsterdam-ZuidOost

    28 februari 2011 om 18:11

  3. Het is een apart gezicht, het lijkt wel een geit van boer Frank. 😉
    Wel mooi dat je deze op de foto hebt gekregen.

    28 februari 2011 om 20:13

  4. Ik moest ook meteen aan een geit denken maar het is overduidelijk een hertje…nooit gezien.

    28 februari 2011 om 22:29

  5. Geert, zoiets heb ik ook nog nooit gezien, maar ik vind het wel heel indrukwekkend…je hebt weer een mooie serie gemaakt, die laatste foto is echt fraai….

    Welterusten…

    Agnès

    28 februari 2011 om 23:35

  6. Dot is weer een mooie treffer, Geert.
    Heel apart.

    1 maart 2011 om 12:36

  7. zulke albino’s kunnen denk ik ook alleen maar in beschermd gebied leven, in het wild maak je toch weinig kans als je zo opvalt lijkt mij….

    1 maart 2011 om 17:57