Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Archief voor 1 juni 2019

de Blaustirns (2)

Vandaag het vervolg van twee dagen geleden toen ik een kijkje nam aan de oever van de Leijen onder de Tike in de splinternieuwe vogelkijkhut genaamd “Blaustirns”. Terwijl ik kwam aanlopen zag ik een aantal Boerenzwaluwen wegvliegen. Vaak nestelen ze in kijkhutten en dat waren ze hier misschien ook van plan, maar waar ik ook aan het plafond zocht, nergens was een nest te bekennen. Alles is nog te nieuw denk ik. Eenmaal gearriveerd begon de zoektocht naar de Zwarte stern, zoals ik de vorige keer liet zien. Maar regelmatig hoorde ik ook achter me een kort “tsiek”. Daar ben ik eens op gaan letten en ziedaar, achter me, nog wel buiten de kijkhut, zat een Boerenzwaluw, eerst eentje ….

Boerenzwaluw

later twee …, en ze wisselden regelmatig af met andere soortgenoten. Zolang ik me maar niet teveel bewoog bleven ze wel.

Boerenzwaluw

Zo langzamerhand werden ze steeds brutaler en kon ik ook dichterbij komen

Boerenzwaluw

Deze moest zich stevig vastklemmen aan die paal want het waaide af en toe stevig.

Boerenzwaluw

Bij eentje, misschien wel steeds dezelfde mocht ik wel erg dichtbij komen.

Boerenzwaluw

Mooie vogeltjes, maar druk … druk … druk, het stilzitten duurde nooit lang. Na enige tijd had ik het wel gezien en kon verder met mijn zoektocht naar watervogels. Dat is ook nog gelukt en daarover een volgende keer weer meer.