Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Natuurbegraafplaats Friesland

Op één van m’n zwerftochten kwam ik langs de Achtste wijk in Nieuwehorne. Aan die straat ligt de Natuurbegraafplaats Friesland waar (volgens de folder) een graf nooit weer wordt geruimd, maar ook niet wordt onderhouden. Men laat de natuur z’n gang gaan. De grafruimte voor elk graf is 25 vierkante meter. De begraafplaats bestaat uit twee delen, een bosdeel en een gebied dat nog in ontwikkeling is, maar na verloop van tijd ook zal verbossen. De paden worden wel enigszins onderhouden. Als je de begraafplaats oploopt geeft een groot bord bij de ingang veel informatie en halverwege mijn rondje stond een bankje. Als je die twee combineert weet je waar je bent.

Natuurbegraafplaats Friesland

Op het bord bij de ingang staat de uitnodiging om de tijd te nemen voor een wandeling door het opengestelde gebied. Die uitnodiging heb ik aangenomen.

slak op boom

Bij het fotograferen heb ik me in hoofdzaak beperkt tot de natuur en, het klinkt in deze context misschien wat vreemd, tot zoveel mogelijk stillevens. Dan kunnen slakken op een boomstam bijna als kunstwerken worden gezien.

slak op boom

Erg stil hing ook een pantserjuffer, dat zal meer van de kou zijn geweest, om maar niet teveel energie te verspelen.

pantserjuffer

De paden zijn nog vrij vers en als er in nieuwe paden leem of iets dergelijk is verwerkt wil er nog wel eens een Grote oranje bekerzwam op gaan groeien. Dat was hier ook het geval, het waren er zoveel dat je moest uitkijken om ze niet kapot te trappen.

Oranje bekerzwam

In het bosdeel heb ik slechts deze Gele aardappelbovist gefotografeerd, de eerste druppels vielen en om me te laten natregenen, nou nee, dat maar niet.

bovist

En toch nog snel een foto van een bordje gemaakt waarop wordt aangegeven dat een bepaald deel van het bos beter niet kan worden betreden omdat er een dassenburcht is gevonden. Een dassenburcht op een begraafplaats, dat kan alleen maar op zo’n natuurbegraafplaats.

afgesloten i.v.m. dassenburcht

Zoals op het welkomstbord staat aangegeven, deze begraafplaats heeft het in zich om een prachtig natuurgebied te zijn en te worden. Waar men eventueel begraven wil worden, dat moet ieder maar voor zichzelf bepalen.

2 Reacties

  1. jetske

    Zou voor mij een goede optie zijn.

    17 oktober 2017 om 21:27

  2. Het leverde weer prachtige foto’s op.

    17 oktober 2017 om 22:29