Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

De Brede of de Bleke

Motjes met lange sprieten, ze maken het wat eenvoudiger bij het termineren. Dan moet je het al gauw zoeken bij de langspriet-motten. De onderstaande heeft sprieten die minimaal twee keer zo lang zijn als z’n lijf.

 

Bleke of Brede Langsprietmot

 

Ondanks dat blijven het noch wel microvlinders, want voor het gemak rekenen we die lange sprieten niet mee voor de lengte.

Bleke of Brede Langsprietmot

Maar met langsprietmot houdt het bij mij ook al weer op. Denkelijk had ik hier te maken met òf de Brede langsprietmot òf de Bleke langsprietmot. De Bleke …… komt in ons land niet zoveel voor, daarentegen is de Bleke …. in het gebied waar ik woon vrij algemeen. Het zal dus wel de Bleke langsprietmot zijn, maar ik kan het verschil niet zo goed zien.

Bleke of Brede Langsprietmot

De eerste twee foto’s zijn van dezelfde vlinder, de laatste van een andere. Dus weer de vraag of het de Brede of de Bleke is. Ik houd het maar op langsprietmot, dat lijkt wel safe.

2 Reacties

  1. Een vriendin had last van kleine insecten.

    Na lang puzzelen dacht ik aan motjes.

    Zoekend bedachten wij dat een leerwerkje misschien de oorzaak was.

    Jammer genoeg bleek het jaar erop het hoogpolige wollen tapijt de oorzaak te zijn ….

    Jouw foto’s vind ik mooi.

    Of mijn vriendin hier ook van kan genieten?
    Ik betwijfel het.

    Diervriendelijke groet,

    8 juni 2017 om 21:26

  2. Heb helaas geen tijd om je te helpen zekerheid te krijgen maar de foto’s die je ervan gemaakt hebt zijn in elk geval SUPER

    10 juni 2017 om 00:46