Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Rondom een bankje

Een nieuw seizoen, een nieuw begin, een bijna nieuw Wijnjeterperschar. Het werd hoog tijd dat ik daar weer eens ging kijken. Het gebied is opnieuw ingericht en ik wilde kijken wat de effecten van die verandering waren. Al gauw stond ik bij een bankje in It Skar. Het bankje staat daar vooral op initiatief van Jan K. alias Afanja, klik hier. Het is heel erg jammer dat Jan, die zijn best heeft gedaan op de juiste plaatsen een zitgelegenheid te krijgen door MS en ander lichamelijk ongemak momenteel niet in staat is het veld in te trekken. Ik zag ons daar al gezamenlijk een genoeglijk uurtje zitten bijpraten op dat bankje.

bankje Wijnjeterperschar

Rondom dat bankje was het weer smullen van de natuur. Langs het pad, schuin tegenover het bankje staan momenteel veel exemplaren Heidekartelblad in bloei.

Heidekartelblad

Zeer zeldzaam en daardoor te meer een lust voor het oog.

Heidekartelblad

Stonden er in vorige jaren enorm veel orchideeën langs de berm van toen nog de Nije Heawei, na de verbouwing van It Skar vond ik vandaag geen enkel exemplaar meer langs wat nu een zandpad is. Misschien komen ze nog, maar dit was toch wel een beetje een deceptie.

Brede orchis

In het blauwgrasveld achter het bankje stonden gelukkig wel een aantal exemplaren in bloei. Dat deel van It Skar is gelukkig niet omgespit, omgeploegd en op z’n Fries “oer de kop helle”.

Brede orchis

Het Heidekartelblad doet het goed, de orchideeën bloeien alleen maar in het genoemde veldje. Er is veel veranderd in het gebied, maar rondom het bankje zijn gelukkig  de zeldzame planten niet geheel verdwenen.

4 Reacties

  1. Dat jullie maar weer snel samen op dat bankje kunnen zitten.

    Vriendelijke groet,

    13 mei 2017 om 19:05

  2. Jetskefotografie

    Gelukkig dat je nog wat exemplaren kon vastleggen. Misschien kunnen Jan en ik binnenkort weer eens een kijkje nemen.

    14 mei 2017 om 20:17

    • @Jetske:
      Dat zou mooi zijn, heel mooi, als dat zou kunnen 🙂

      15 mei 2017 om 17:08

  3. Ik was even in de veronderstelling dat het een blog van Afanja was toen ik de eerste regels las. Jij neemt zijn honneurs even waar 😉

    15 mei 2017 om 21:49