Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Graspieper of ………?

Je kunt de klok er bijna op gelijk zetten in het voorjaar, eerst komt Kievit terug en bijna tegelijkertijd komt de Graspieper ook weer terug naar het binnenland. Gisteren was het weer zover en kon ik een aantal bewonderen. De meeste lieten zich niet fotograferen, maar onderstaande wel. Hij verscheen op een plaats waar deze soort elk jaar is te bewonderen.

Graspieper

Een kilometer verderop stond er nog eentje (dacht ik) op een paal. Maar bij thuiskomst en na het bekijken van de foto’s begon ik te twijfelen.

Graspieper of Oeverpieper?

Graspiepers, zoals op de bovenste foto, hebben lichtgekleurde poten. Maar deze tweede heeft donkere poten. De schaduwwerking van de zon kon het niet zijn, er was licht genoeg. Of zou deze pieper in een moddersloot zijn wezen pootjebaden? Is er een andere soort met de neefjes en nichtjes meegereisd?

Graspieper of Oeverpieper?

Gelet op z’n donkere poten doet hij me denken aan een Oeverpieper. Maar of dat zo is? In elk geval was het een pieper, òf met gras ervoor òf met oever. Zo belangrijk vind ik het ook niet, maar de piepers zijn terug en dat doet me goed.

Eén reactie

  1. yemrev

    Ik zou het niet durven zeggen. Maar wat maakt het uit, het zijn schitterende foto’s!
    Groet, Dick

    11 maart 2017 om 20:53