Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Hoornaar

Momenteel zie ik steeds meer wespen. Bij mij thuis zijn er een aantal bezig hout van de tuintafel te schrapen. Hun nest moet worden vergroot. Wie je veel minder ziet is de Hoornaar, twee keer zo groot als die wesp en als hij je steekt doet het minstens twee keer zoveel pijn. Maar ze zijn er niet op uit om te steken, daarvoor moet je ze in het nauw brengen. Als een echte rekstok-gymnast hing er eentje aan een plant. Hij hield zich slechts met één poot vast. Op de olympische spelen zou dat een een fout zijn met puntenaftrek, hier is het vooral knap, punten worden er toch niet uitgedeeld.

Hoornaar

Hoornaar

Van opzij kon ik hem nog wat beter vastleggen, de Hoornaar bleef hangen ondanks de belangstelling.

Hoornaar

Hoornaar

Hij bleek bezig te zijn een insect te verorberen. Vervelend naar mij werd hij niet.

Hoornaar

Hoornaar

Dat insect kon ik echter niet goed in beeld krijgen. ’t Is ook niet erg, de Hoornaar liet er toch niets van heel.

Hoornaar

Hoornaar

Imposante jongens zijn het die hoornaars. Toch zie ik die enkeling veel liever dan z’n half zo grote neefje, de wesp. Want die hebben wel de neiging me steeds op te zoeken.

5 Reacties

  1. Jenny

    Prachtige foto’s Geert!!!

    6 augustus 2016 om 18:30

  2. Indrukwekkende macro’s.

    6 augustus 2016 om 21:02

  3. Jetskefotografie

    Ze lijken wel uit twee helften te bestaan, op foto 2. Je hebt er een hele mooie serie van gemaakt. We hebben hier wel eens een nest van ze gehad.

    7 augustus 2016 om 16:13

  4. Prachtig diertje, ze kunnen goed knagen. Op de laatste foto lijkt hij even uit te rusten van al dat werk…
    mooie foto’s.

    8 augustus 2016 om 18:35

  5. Wat zijn ze mooi getekent op het lijf.

    9 augustus 2016 om 08:27