Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Coccinellinae

Vooruit, laat ik ook eens wetenschappelijk doen, enkele Coccinellinae alias Lieveheersbeestjes zijn vandaag aan de beurt om getoond te worden. Zo heel erg lief zijn ze nu echter ook weer niet, eigenlijk zijn het roofdieren die het op bladluizen en meeldauw enzovoort voorzien hebben.

Vloeivlek lieveheersbeestje

Vloeivlek lieveheersbeestje

Hierboven en hieronder een Vloeivlek lieveheersbeestje, een soort waarvan er een aantal in m’n achtertuin leven. Mooi zo, dan kunnen ze de bladluizen onder controle houden.

Vloeivlek lieveheersbeestje

Vloeivlek lieveheersbeestje

Als tweede een Veertienstippelig lieveheersbeestje alias Schaakbord lieveheersbeestje. Soms zijn ze overheersend geel, soms overheersend zwart, geel is de norm. Ze hebben veertien min of meer rechthoekige (vaak samengevloeide) zwarte stippen.

Veertienstippelig lieveheersbeestje

Veertienstippelig lieveheersbeestje

Tenslotte het Tweestippelig lieveheersbeestje, een veel voorkomende soort.

Tweestippelig lieveheersbeestje

Tweestippelig lieveheersbeestje

Je moet je niet verkijken op de twee stippen alleen, want ze zijn er in diverse varianten, er is zelfs een zwarte variant met rode stippen. Deze heeft twee grote stippen en als extra er nog  twee kleintjes bij. We tellen alleen maar de grote stippen.

7 Reacties

  1. Hoe lief en leuk wij deze diertjes dan ook vinden, het zijn echte monsters en veelvraten.

    Mooie foto’s!

    Vrolijke en zonnige groet,

    1 juni 2016 om 19:45

  2. Nu je toch wetenschappelijk bezig bent, waar komt de naam lieveheersbeestje vandaan?

    1 juni 2016 om 22:05

    • @Ellen
      Er zijn allerlei verklaringen voor die naam, de meest voorkomende is dat de naamgeving het gevolg is van kerstening waarbij het Freya in de oorspronkelijke Germaanse naam Freyafugle werd opgedoekt en veranderd in Maria van “onze lieve vrouwe Maria”, wat ook nog terug te vinden is in het Duitse Marienkäfer en het Engels/Amerikaanse Lady bug. Later hebben we daar “onze lieve heer” van gemaakt enzovoort. Maar ik was er allemaal niet bij, dus neem ik dat ook maar aan.

      2 juni 2016 om 18:28

      • haha nou vooruit dan zal ik deze aanname ook maar aannemen🙂

        2 juni 2016 om 22:19

  3. Alleen de grote stippen tellen? Das nou ook wat zeg. Wie het kleine niet eert enz. 😜
    Maar goed ik leg me er bij neer.
    Mooie duidelijk uitleg en prachtige foto,s.

    2 juni 2016 om 15:26

  4. Mooie reeks met een interessante uitleg.

    2 juni 2016 om 18:33

  5. Dat Vloeivlek lieveheersbeestje is voor mij een nieuwe soort, ik geloof niet dat ik die al eens voor de lens heb gehad.

    3 juni 2016 om 11:00