Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Gewone witvlekmot & co

Van de microvlinders zijn er ontzettend veel soorten. Ze zijn korter dan 1 centimeter lang. Af en toe krijg ik er eentje voor de lens. Ja …, dan heb je een foto, maar nog geen naam. Soms lukt me dat ook nog, maar meestal niet, omdat de verschillen vaak slechts miniem zijn en je de vlinders eigenlijk onder de microscoop moet onderzoeken. Het is het me echter niet waard om ze dood te maken en op te spelden. Laat ze maar vliegen. Bij de eerste kon ik er nog een naam bij vinden. Het is zeer waarschijnlijk de Gewone witvlekmot (Incurvaria masculella), een mannetje, gelet op de geveerde antennes.

Gewone witvlekmot

Gewone witvlekmot

De tweede lijkt ontzettend veel op de eerste, maar de vlekken zijn net iets anders en de stand van de vleugels is ook anders.

micovlinder

micovlinder

Bij deze tweede heb ik geen naam kunnen vinden, het blijft bij microvlinder.

Eén reactie

  1. Pracht van een mot, Geert!
    Groetjes Anna

    2 juni 2016 om 18:20