Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Tureluur

Het blijft één van mijn favoriete weidevogels, de Tureluur, maar ik zie nog minder vaak dan de Grutto of Kievit.

Tureluur

Tureluur

De vogel is een stuk kleiner dan bijvoorbeeld de Grutto,

Tureluur

Tureluur

wat hem ook wel kwetsbaar maakt in de broedtijd. Als er kuikens zijn zie je een Tureluur dan ook voortdurend op de uitkijk staan en er klinkt vaak een waarschuwingsroep.

Tureluur

Tureluur

Daarom zie je ze in de broedtijd veel in de buurt van Kieviten. Die zijn groter en durven het gevecht wel aan met Kraaien en dergelijke.

Tureluur

Tureluur

Voor de Tureluur blijft niet veel anders over dan hard roepen

Tureluur

Tureluur

en vanachter graspollen kijken of die indringer al weer is opgehoepeld.

5 Reacties

  1. Pracht vogel. Hier zijn er behoorlijk wat. Inderdaad kunnen ze veel kabaal maken als er onraad is.

    22 mei 2016 om 08:50

  2. fraaie foto’s.

    22 mei 2016 om 10:30

  3. Mooie serie, de tureluur ontbreekt dit jaar helaas nog op mijn lijstje.
    Ik heb hem nog niet gezien, om over fotograferen maar te zwijgen.

    22 mei 2016 om 15:05

  4. Slim van die tureluur om de kieviten het werk van belagers verjagen laat doen, daar had ik geen weet van. Je foto’s zijn prachtig met als topper de eerste maar foto 3 en 4 zijn ook heel mooi.

    22 mei 2016 om 15:26

  5. Jetskefotografie

    Een bijzondere en mooie serie. Ik zou ze wel graag wat vaker willen zien in de weilanden.

    22 mei 2016 om 22:53