Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Grote lijster

In de bomen voor m’n huis broedt momenteel een lijsterpaar. Ik probeer al enige tijd een goede foto van het stel te maken. Eerst lukte dat niet zo goed, want deze lijsters zijn behoorlijk schuw. Maar nu ze voedsel voor de jonkies moeten zoeken komen ze steeds dichterbij.

Grote lijster

Grote lijster

Mij eerste vraag was welke soort dit is, een Zanglijster of een Grote lijster. Op het eerste gezicht zijn ze erg moeilijk van elkaar te onderscheiden. Maar als je langer kijkt zie je toch wel kleine verschillen. De grootte natuurlijk, maar dat is moeilijk in te schatten als ze niet naast elkaar staan. Verder is de Zanglijster bruiner op de rug dan de Grote lijster, die meer grijsbruin op z’n rug heeft.

Grote lijster

Grote lijster

Ook heeft de Grote lijster een langere nek en blekere poten, die van de Zanglijster hebben een tint roze extra. Tegenwoordig mag ik ze fotograferen, vanachter het raam, dat wel, maar ze houden me goed in de gaten.

Grote lijster

Grote lijster

Het meest duidelijke verschil tussen de Zanglijster en de Grote lijster zie je als ze opvliegen. De eerste helft van de onderkant van de vleugels, tegen het lijf aan, is bij de Zanglijster licht oranje-bruin gekleurd. Bij de Grote lijster is die eerste helft wit gekleurd. De exemplaren voor m’n huis hebben zo’n halfwitte onderkant van de vleugels.

Grote lijster

Grote lijster

Dus zijn dit Grote lijsters. Je moet even geduld hebben om het te zien, maar dan weet je het ook zeker.

3 Reacties

  1. Duidelijke uitleg!

    Alleen bij mij zijn het toch echt eksters die in de boom voor mijn tuin broeden.

    Vrolijke groet,

    20 mei 2016 om 16:41

  2. Mooie serie, die laatste drie mogen we toch echt wel ‘deftige portretten’ noemen, lijkt me. 🙂

    20 mei 2016 om 21:43

  3. Jetskefotografie

    De attente blik heb je goed vastgelegd. Mooie serie.
    Kun je nog verschil horen in het gezang tussen beide soorten?

    21 mei 2016 om 10:20