Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Broeden

Vandaag twee blogs op één pagina, ik heb door omstandigheden wat achterstand opgelopen.

De eerste:
Helaas liep ik in de afgelopen week tegen een Windows-crash aan. Nadat ik geheel onbedoeld Windows 10 kreeg geïnstalleerd begonnen de problemen. Sowieso was ik direct alle e-mail en contacten kwijt. De computer schakelde verder nooit meer helemaal uit, de USB poorten bleven onder spanning staan, na enige tijd kwamen de beruchte blue-screens meestal wegens een memory-violation en af en toe startte de computer niet volledig op zodat het invulscherm voor het wachtwoord niet zichtbaar werd. Tot dan kon ik de problemen nog oplossen, maar in het afgelopen weekeinde was de computer niet meer op te starten. Ik heb het meer dan tien keer geprobeerd, maar het waren vruchteloze pogingen, ik kwam niet verder dan ronddraaiende puntjes op een blauw scherm. Omdat Windows 10 standaard geen veilige opstartmodus meer heeft werd het een worsteling om op een andere computer een ISO-opstartschijf te maken. Wat ik uiteindelijk had gefabriceerd werkte echter niet, er kwam de ene na de andere “error-melding”.

Nou, daar ben je dan klaar mee, de computer was onbruikbaar. Uiteindelijk heb ik besloten de computer opnieuw te installeren met de daarbij behorende Windows 7 schijf. Dat ging vlotjes, het begin was er. Dan moeten alle programma’s opnieuw worden geïnstalleerd en het werd een ware zoektocht om van sommige programma’s de toegangscodes te vinden, ik heb heel wat kasten overhoop moeten halen. Maar het is gelukt en het spul werkt weer, nu dus (gelukkig) onder Windows 7. Wel nadat er eerst zo’n 300 updates moesten worden geïnstalleerd. Opnieuw ben ik alle contacten kwijt, maar dat bouwt zich vanzelf weer op. Alleen de originele schijf die bij m’n printer hoort is zoek, maar via internet ben ik toch wel een eind gekomen. Genoeg om weer normaal vooruit te kunnen.

Nu wordt het uitkijken, want nu al weer geeft het systeem meldingen dat Windows 10 moet worden gedownload. Voor mij is dat een brug te ver, nooit meer Windows 10 op deze computer. Hoe ik van dat voortdurende gezeur om toch naar W10 te gaan afkom weet ik nog niet, daar moet ik nog even op broeden. Update: intussen ook gelukt na wat gefladder op internet

fladderende Grutto

fladderende Grutto

De tweede:
Scholeksters, het maakt hun niet zoveel uit waar ze gaan broeden. Als ze maar met rust worden gelaten. Dat kan mooi op een beveiligd terrein van een aardgaspompstation achter de bordjes “verboden toegang”. Een van de beide echtelieden banjerde wat door het gebroken puin dat op het terrein ligt.

Scholekster

Scholekster

De andere lag een eindje verderop rustig te broeden.

broedende Scholekster

broedende Scholekster

Dat soort broeden, daar ga ik voor. Dat is goed voor mijn rust en het zorgt voor een goed gevoel. En ik krijg er geen hoofdpijn van omdat ik niet tot laat in de avond moet proberen mijn spul weer aan de gang te krijgen.

7 Reacties

  1. Mijn laptop is even terug gereviseerd en geupgrade.
    Nu ben ik weer blij met het machinetje.

    Jammer genoeg is het broeden in mijn tuin mislukt.
    Teveel buurtkatten ….

    Zonnige groet,

    12 mei 2016 om 17:16

  2. Hallo Geert

    Er bestaat een buitengewoon simpele manier om van dat Windows 10 update gezeur af te komen. Daar is namelijk een gratis tooltje voor dat heel effectief is:
    GWX Control Panel.
    Je kunt het hier downloaden:
    http://ultimateoutsider.com/downloads/

    Even installeren en de rest wijst zich vanzelf.

    Verder maak je natuurlijk zodra Windows 7 weer draait als zonnetje een systeem image en een system repair disk. Ga daarvoor naar het >Control Panel en klik op > Back up your computer. Ook daar wijst het zich verder vanzelf.

    Op die manier bespaar je je een herhaling van al deze ellende.

    Vriendelijke groet,
    Ed

    12 mei 2016 om 18:46

  3. Wat een ellende! Gelukkig is het opgelost maar het kost je dagen werk.

    12 mei 2016 om 18:57

  4. Wat een ergernis😦 en wat een werk… . Ik heb de melding ooit uit laten zetten door mijn ‘computermannetje’, ik las te veel negatieve berichten over W10.

    12 mei 2016 om 20:05

  5. Het zal met Microsoft wel nooit meer wat worden na deze zoveelste mislukking.
    Gelukkig krijg ik (nog steeds) geen meldingen op over te schakelen op Windows 10. Windows 7 draait hier nog steeds naar tevredenheid, hoewel het af en toe wel akelig traag wordt. Ik denk er intussen serieus over na om t.z.t. over te stappen op Apple.
    Afijn, jouw spul draait gelukkig weer, hopelijk blijft dat voorlopig zo!

    12 mei 2016 om 20:35

  6. Jetskefotografie

    Er is niks minder dan een computer die niet meer doet wat jij wilt.
    Grappig je fladderende grutto.
    Scholeksters zijn wat het broeden betreft vreemde schepsels. Je kunt ze wat nestbouw betreft vergelijken met daklozen, die hebben ook maar weinig nodig.

    12 mei 2016 om 22:21

  7. Vervelend, gelukkig heb je er verstand van want anders kan het een hoop geld kosten.
    Wederom mooie foto’s.

    13 mei 2016 om 13:43