Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Eibers en Rinkelbellen

Ik vond het vanmiddag tijd om weer een bezoekje aan het Weinterper skar te brengen. Aan de noordkant van de Nije Heawei liepen een drietal Ooievaars (Eibers) voedsel bij elkaar te scharrelen in het veld vlak naast de weg.

Ooievaars

Ooievaars

 

Bekijks hadden ze daarbij echter liever niet, twee van de drie gingen het een eind verderop zoeken.

Ooievaars

Ooievaars

‘k Kon nog net eentje op de gevoelige plaat vastleggen bij het opvliegen.

Ooievaar

Ooievaar

Ik kwam eigenlijk voor de zuidelijke vennen, misschien was er al ergens een juffertje actief. Die heb ik niet gezien. Wel een paar stuks Heidekartelblad (Pedicularis sylvatica). Elk jaar komt deze plant op deze site weer terug,

Heidekartelblad

Heidekartelblad

omdat het mooie planten zijn maar ook vooral omdat ze vrij zeldzaam zijn. Onder het bloemetje zit een zaaddoos. Als de plant zaad heeft geschoten kun je dat zaad in de zaaddoos laten rinkelen. Vandaar waarschijnlijk de Friese naam Heiderinkelbel.

Heidekartelblad

Heidekartelblad

En het is elk jaar toch weer leuk om even bij dit plantje stil te staan. Het Heidekartelblad is weer een stap verder in de nieuwe lente. Straks weer de juffers, libellen, orchideeën enzovoort. Alles op z’n tijd dan blijft het lang genieten.

Eén reactie

  1. Eibers zie ik steeds meer.
    Heiderinkelbellen zijn nieuw voor mij.

    Vriendelijke groet,

    24 april 2016 om 17:31