Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Gevlogen (2)

Het is al vijf week geleden dat ik een bericht schreef over late Boerenzwaluwen, die op een bepaald moment toch gevlogen waren, op naar het zuiden. In diezelfde tijd volgde ik een opgroeiende Roodborsttapuit, die ook wat laat nog aan het klaarstomen was voor de grote reis naar het zuiden. Misschien was hij van een tweede nest. Door omstandigheden zijn de foto’s blijven liggen, maar na een bijna volledig grijze week leek het me goed ze nu toch te laten zien.

Als ze jong zijn hebben ze nog niet hun beste pak aan. De vogel begint echter wel wat te verkleuren op de borst.

Roodborsttapuit (juv)

Roodborsttapuit (juv)

Enige tijd later was de kleur van de borstveren al meer uitgesproken. Dat was ook de laatste keer dat ik dit vogeltje zag.

Roodborsttapuit (juv)

Roodborsttapuit (juv)

Pa was er af en toe ook, maar bleef uit de buurt van de camera. Hij zal wel het sein voor vertrek hebben gegeven. Intussen, als de reis veilig is verlopen zitten ze in Afrika.

Roodborsttapuit

Roodborsttapuit

Voor mij was het vertrek van de Roodborsttapuiten dit jaar het einde van het trekvogelseizoen, ze zijn gevlogen.

Roodborsttapuit (voorjaar)

Roodborsttapuit (voorjaar)

Volgend seizoen hoop ik de jonge vogel terug te zien. Waarschijnlijk ziet hij er dan uit als bovenstaande, dan met z’n mooiste kloffie aan. Maar de reis is vol gevaren. Afwachten maar.

 

Eén reactie

  1. Mooi vogeltje.

    Stormachtige groet,

    15 november 2015 om 13:37