Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Bloedmaan

Het was overal aangekondigd, de maansverduistering met een supermaan en een bloedmaan. Gisteravond, toen de maan opkwam, leek het er niet op dat we er hier in Oostelijk Fryslân veel van zouden zien, het was behoorlijk bewolkt. Ik kon rustig gaan slapen.

maansopkomst

maansopkomst

 

En toen ik vanmorgen om 5 uur nog eens keek, was er inderdaad geen maan te zien. Maar ik had geluk, gedurende een paar minuten lukte het de bloedmaan om nog ergens een gaatje tussen de wolken te vinden.

bloedmaan

bloedmaan

Erg scherp kreeg ik de maan niet in beeld, daarvoor is een sluitertijd van 3 seconden te lang.

bloedmaan

bloedmaan

Maar ik heb de bloedmaan, zij het maar heel even, gezien.

bloedmaan

bloedmaan

5 Reacties

  1. Ik was net te laat en nog niet goed wakker, maar ik heb er toch een stuk van meegekregen. Een beetje omfloerst. Mooi, hoor!

    28 september 2015 om 09:19

  2. Goed gelukt! Het was hier bewolkt😦

    28 september 2015 om 10:03

  3. Gelukkig dat je de bloedmaan nog even zag. Wij hadden wat betreft de heldere lucht meer geluk. Ik kon ook een aantal foto’s ervan maken. Vanwege technische sores lukte het niet helemaal zoals ik graag wilde, maar ja ik moet roeien met de riemen die ik heb.

    28 september 2015 om 18:04

  4. Die heb je er toch maar mooi weer op staan.
    Omdat ik zowel de bloedmaan als de supermaan in het verleden wel eens heb gefotografeerd, heb ik de combinatie van beide vannacht maar aan me voorbij laten gaan. Ik vond het geen doen rond dat tijdstip.

    28 september 2015 om 22:52

  5. Fijn dat de bewolking toch nog even is geweken want het was een prachtig gebeuren. Hier in het zuiden hadden we meer geluk met een heldere nacht. Ik had voor een hoge iso gekozen waardoor ik een kortere sluitertijd kon instellen. Maar toch knappe foto’s Geert.

    28 september 2015 om 23:20