Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Veerdienst Stavoren Enkhuizen

Er zijn diverse manieren om van Fryslân in Noord-Holland te komen: omrijden via Amsterdam, de Houtribdijk dwars door het IJsselmeer of de meest gevolgde route via de Afsluitdijk. Daar heb ik in de afgelopen week nog een vierde aan toe kunnen voegen. Met de veerboot van Stavoren naar Enkhuizen. Ondanks dat er een windkracht vijf woei was voor mij dit toch wel de meest rustgevende ofwel de minst stresserende reis, je dobbert lekker mee, je kunt een kopje koffie drinken of zoiets en/of een goed gesprek voeren met iemand.

IJsselmeer

IJsselmeer

Van de overtocht heb ik een filmpje gemaakt. Er waren redelijk veel mensen aan boord. Om niet van iedere geportretteerde toestemming te hoeven vragen voor publicatie is het gebleven bij een blik op het soms zilverkleurige water, voor mij het mooist.

Na zo ongeveer anderhalf uur ben je aan de overkant.

kalkovens Zuiderzeemuseum

kalkovens Zuiderzeemuseum

De veerboot maakt zelfs nog een tussenstop bij het Zuiderzeemuseum.

Zuiderzeemuseum

Zuiderzeemuseum

Dat was nu net de bedoeling. Behalve bovenstaande heb ik daar nauwelijks voor publicatie geschikte foto’s gemaakt. Niet omdat het niet interessant was, zeker niet, maar omdat er overal bezoekers rondliepen en die kun je niet zomaar buiten beeld laten. Daarna volgde de terugreis (laatste deeltje van de film). De lucht was “vol” met meevliegende Visdiefjes.

4 Reacties

  1. waterleeuw

    Als je een ultra lange sluitertijd gebruikt eventueel met grijsfilter, op statief uiteraard verdwijnen de mensen van de foto. Mits ze een beetje doorlopen natuurlijk.

    28 augustus 2015 om 15:51

    • @waterleeuw:
      Dan loop je wel een hele dag te zeulen met een zware spiegelreflex en met een nog zwaarder statief en daarin had ik op een dagje ontspanning geen zin. Een lekker licht smartphonecameraatje heeft voor mij deze keer het werk gedaan🙂

      28 augustus 2015 om 17:41

      • waterleeuw

        Dat is een (z)waar ding. 😀

        28 augustus 2015 om 18:40

  2. Zo’n boottochtje is een leuke tip voor in een weekend.

    Ik houd dit in gedachte.

    Vriendelijke groet,

    28 augustus 2015 om 23:00