Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Glimmende wants

Zodra de zomer een stuk gevorderd is zie ik steeds minder van die kleine kruipers. Daarentegen wel steeds meer wantsen. Daarvan heb je een groot aantal soorten met ook nog verschillende leefwijzen. Er zijn sapzuigers en roofwantsen die prooien leeg zuigen. Echt kauwen kunnen ze niet, het blijft bij zuigen, vaak met een lange zuigsnuit. Bovendien kennen ze verschillende stadia van ontwikkeling, “instars” op z’n Engels. Daarom was het best wel even zoeken naar een naam toen onderstaande zich liet zien.

Boomwants (juv)

Boswants (juv)

Hij was kopergroen met geel en bruin met rode ogen, glimmend en met oranje knopen in z’n houtje-touwtje jas. Best wel een mooie wants.

Boomwants (juv)

Boswants (juv)

Die rode ogen, hoe klein ook, bestaan weer uit honderden facetten.

Boomwants (juv)

Boswants (juv)

Aan de knopen op z’n jas en aan de nog ingepakte vleugels kun je zien dat het een juveniel (onvolwassen) insect is.

Boomwants (juv)

Boswants (juv)

En dan de hamvraag: Welke soort is het ? Na veel gezoek denk ik dat het de nimf van een Boswants (Pentatoma rufipes) alias de Roodpootschildwants is. Hij is stevig geschouderd en de kleuren komen redelijk overeen met een bepaald stadium van ontwikkeling. In een later stadium wordt hij hoofdzakelijk bruin met rode poten. Alleen die oranje knopen kon ik niet terugvinden. Maar als ik het mis heb hoor ik het graag.

Een foto van een volwassen exemplaar kan ik niet laten zien. Die zitten meestal hoog in de boom en ik heb hoogtevrees, dus dat wordt ‘m niet.

Eén reactie

  1. Zonder kennis van de juiste namen geniet ik zo ook al van jouw gedetailleerde foto’s.

    Vriendelijke groet,

    15 augustus 2015 om 17:16