Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Geen vallende sterren

Veel heb ik vandaag niet te vertellen. Ook niet na een avond buiten zitten, wachtend op de vallende sterren. Ik heb bijna een uur buiten gezeten (op m’n rug gelegen) en heb slechts één vallende ster gezien. Dus besloot ik om de camera op “bulb” te zetten en dan maar af te wachten. De eerste foto is van een half uurtje na zonsondergang en de sluitertijd is een kwartier. Wat je op de foto wel ziet zijn de “verschuivende” sterren, maar er is geen enkel “vallend exemplaar” op te zien. De camera was gericht op de zuidelijke hemel.

verschuivende sterren

verschuivende sterren

Van een uur later is de tweede foto, nu gericht op de noordwestelijke hemel. De sluiterijd is hierbij 45 minuten. Weer zie je de verschuiving van de sterren. De Poolster (rechtsboven in de hoek) blijft mooi op z’n plaats staan, de rest van de sterren “draait” daaromheen.

verschuivende sterren

verschuivende sterren

Maar een vallende ster? Weer niet. De maan scheen gisteravond niet op het tijdstip van de foto’s. Om toch nog iets van nachtwerk te laten zien een maanfoto uit m’n oude doos.

volle maan

volle maan

Maar die ene vallende ster van gisteravond in het uurtje dat ik buiten zat was helaas wel wat teleurstellend. Zoals zo vaak: “It komt dochs oars” (het gaat niet altijd zoals je verwacht).

2 Reacties

  1. Tja, het is toch een kwestie van timing, denk ik. Ik heb ergens rond 1:30 uur een dik kwartier in de tuin gezeten, en in die tijd heb ik toch 8 vallende sterren (waarvan deie hele mooie) en 3 satellieten geteld.

    13 augustus 2015 om 22:46

  2. Je hebt maar 1 vallende ster nodig voor een wens😉

    14 augustus 2015 om 13:02