Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Skieppeklokje

Skieppeklokje, Marsh Gentian, Lungenenzian, Gentiane pneumonanthe, hoe zal ik deze vandaag eens noemen. Ik houd het maar op het Friese Skieppeklokje ofwel Klokjesgentiaan in het Nederlands. Ze stonden weer in bloei in het Wijnjeterperschar. Met de bloem nog gesloten

Klokjesgentiaan

Klokjesgentiaan

of geopend

Klokjesgentiaan

Klokjesgentiaan

en met inkijk. Helblauw tussen het groen. De plant is zeldzaam in het midden en oosten van ons land, en zeer zeldzaam in veengebieden. De plant staat op de rode lijst 2012 van bedreigde planten als “gevoelig”.

Klokjesgentiaan

Klokjesgentiaan

Elk jaar komen ze weer terug op dit blog. Maar zeg nou zelf, deze blauwe schoonheden kun je toch niet overslaan ?

4 Reacties

  1. Prachtig..

    24 juli 2015 om 20:37

  2. fascinerende foto’s. zie ik op de tweede foto een vlindereitje of is dat een vlekje links onder de bloem?

    24 juli 2015 om 20:45

  3. Ik zou er ook geen genoeg van kunnen krijgen; wat een prachtige kleur ook.

    25 juli 2015 om 11:36

  4. Terwijl ik woensdag bij de dobbe achter de heideblauwtjes aan zat, bedacht ik me dat het tijd werd om binnenkort ook weer eens op de heide te kijken of de klokjesgentiaan zich al weer liet zien. Je bent me dus alweer voor geweest, en ze staat er weer mooi op.

    26 juli 2015 om 14:12