Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Grote onbekende

Het is vaak een heel gezoek om insecten van een naam te voorzien. Soms lukt het, maar lang niet altijd. Langer dan een dik kwartier zoek ik niet naar een naam. Daarna is het een onbekende. Vandaag een aantal waarvan ik de naam niet weet.

Een blaaskopachtige vlieg:

Update: Dit is een Menuetzweefvlieg (met dank aan Soli en Sandra (zie reacties)).

onbekende vlieg

Menuetzweefvlieg

 

Een vlieg met een wit voorhoofd

vlieg met witte snuit

Metopia sp.

dat zou eenvoudig moeten zijn, maar het is me niet gelukt. Het staat overigens wel chique met die witte vlakken.

Update: Dit is een Metopia soort, misschien de Metopia argyrocephala of de Metopia rondanii (Met dank aan Soli en Sandra (zie reacties))

vlieg met witte snuit

Metopia sp.

Als laatste een grote jongen, misschien wel drie centimeter lang. De grootte kun je ook aflezen van z’n buurman, een roofvlieg, die op zich ook al niet klein is.

bladwesp?

Ichneumon sarcitorius (m)

‘k Heb bij deze eerst gedacht aan een snuittordoder, maar dat is hij zeker niet. Het is meer een bladwesp zo te zien.

Update: Dit is een Ichneumon Sarcitorius, een sluipwesp, een mannetje (met dank aan Soli en Sandra (zie reacties)).

bladwesp?

Ichneumon sarcitorius (m)

Een mens kan ook niet alles weten, wel veel opzoeken van klein naar groot. Maar soms blijft het een grote onbekende, gelet op het formaat zeker de laatste.

9 Reacties

  1. In een kwartier heb jij tot nu toe toch heel wat namen weten op te zoeken.

    Voor mij blijven het vooral Paardenbijters en Mensentreiters.

    Om de titel van een prachtig Amsterdams boek over veelpoters of insecten te gebruiken.

    Zonnige groet,

    11 juli 2015 om 20:30

  2. Ik vind het ook vaak lastig. Voor het blog van morgen heb ik wat Facebook vriendjes ingeschakeld .

    11 juli 2015 om 21:25

  3. Tja, als jij het al niet meer weet …
    Dan rest mij in feite alleen om je verder een goed vervolg van het weekend te wensen, want dan waag ik me niet eens meer aan het zoeken. 🙂

    11 juli 2015 om 22:18

  4. Ook ik kan je niets bieden, alleen een compliment over de opnames🙂

    12 juli 2015 om 00:47

  5. De laatste is een mooi menneke, de sluipwesp Ichneumon Sarcitorius, vrouwtjes zien er anders uit;
    De middelste een Metopia sp. (misschien M.argyrocephala), en de eerste een Menuetzweefvlieg.

    12 juli 2015 om 10:46

    • Een Menuetzweefvliegtuig?

      Wat een prachtige naam voor zo’n mooi beestje!

      Zonnige groet,

      12 juli 2015 om 10:48

    • @Soli:
      Hartelijk dank voor de determinatie, je verrast me ermee🙂

      12 juli 2015 om 12:12

  6. De twee vliegen heb ik ook in mijn bestand maar ik hoef al niet meer te gaan kijken want Soli heeft helemaal gelijk. Klopt als een bus.
    De metopia staat er trouwens heel mooi op!

    12 juli 2015 om 11:45

    • @Sandra:
      Dank voor het bevestigen van de determinatie door Soli, mooie insecten, nu hebben ze ook nog een naam.

      12 juli 2015 om 12:14