Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Tureluurs

U had hem nog van me tegoed, de Tureluur die samen met een Veldleeuwerik bijna in botsing kwam met m’n auto, klik hier. Nadat hij de Leeuwerik had weggebonjourd rustte de vogel uit op een paal. Nou ja …, uitrusten, hij gebruikte de paal meer als uitkijkpost. Dat doen ze heel vaak, vooral als er jongen zijn.

Tureluur

Tureluur

Voor mij de gelegenheid om ook een andere Tureluur te laten zien die zich dit seizoen aan mij “vertoonde”. Het lijkt of de vogel staat te suffen, maar dat is niet zo. Ze staan regelmatig op één poot en knipperen vaak met de ogen, meestal zie je dan hun witte oogleden maar deze keer kneep hij zijn ogen ook nog eens stevig dicht.

Tureluur

Tureluur

Want met de hitte van vandaag, momenteel hier 35,7 graden in de schaduw, ben ik niet van plan veel activiteiten in het veld te ontplooien. Nee, eerder is het binnen zitten en aan de kraan lurken.

Tureluur

Tureluur

Tenslotte nog een filmpje van drie jaar geleden, een Tureluur die z’n jongen aan het waarschuwen is.

 

4 Reacties

  1. Prachtig mooi, dank je.

    4 juli 2015 om 16:13

  2. Warm, warm, ja ook ik hang meer onder de kraan dan dat ik buiten bezig ben.

    Tropische groet,

    4 juli 2015 om 18:20

  3. Ik sta er elke leer weer van te kijken hoe voorbeeldig ze hun evenwicht bewaren terwijl ze op één pootje staann
    Wat mij betreft mag het wel een tikje minder met de warmte. De hittegolf staat in de boeken, nu maar weer over naar de orde van de dag.

    5 juli 2015 om 02:29

  4. mooi!

    5 juli 2015 om 07:36