Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Bladlopers

Ik ben weer binnen gaan zitten, buiten zijn ze ergens een varken aan het verbranden. BBQ noemen we dat. Van tevoren was ik al wel het struikgewas ingedoken om een paar macro’s te maken. Een Pendelzweefvlieg liet zich goed zien,

Pendelzweefvlieg

Pendelzweefvlieg

 

evenals een microvlinder. Een naam heb ik niet, hij lijkt wel wat op de Grote kornoeljegaatjesmaker maar is het waarschijnlijk niet. Deze heeft gele uiteinden achter aan de vleugels en bij de kornoelje-jongen is dat ook bruin gekleurd.

microvlinder

microvlinder

Dus weer een onopgelost probleem. Intussen lijkt de BBQ afgelopen, ik zie geen blauwe rook meer, dus ik ga maar gauw weer buiten zitten.

2 Reacties

  1. Je hebt een mooie blog, Geert. Ik was je blog tegengekomen nadat ik zelf pendelzweegvliegen was tegengekomen in de tuin. Ik kende de soort nog niet, waar na wat zoekwerk op google, kan ik nu ook een naam op de diertjes plakken.

    1 juli 2015 om 20:54

  2. Cor van den Ham

    Ik denk dat die microvlinder een Zwartkopscheutboorder, Lampronia luzella is. Kijk maar eens op microlepidoptera.nl

    6 juli 2015 om 21:22