Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Nieuw begin (2)

De zon scheen vanmiddag en ik wilde weer eens een middag lekker lang in de natuur rond struinen. De eerste stop was bij het Wijnjeterperschar. Bijna een week geleden was er nog geen orchidee te zien. Daarna had ik bij Jan K. gelezen dat hij ze intussen wel had gespot in de berm. Nu stonden ze ook in één van de blauwgraslandjes in bloei. Nog niet meer dan een stuk of tien, maar over een week zal het daar wel behoorlijk lila gekleurd zijn.

Brede orchis

Brede orchis

Tijdens mijn vorige bezoek aan het gebied had ik wel een paar verse Watersnuffels gefotografeerd. Op zich mooi genoeg, maar het is nu de tijd voor verse Vuurjuffers. Dus heb ik nog maar eens een poging gewaagd bij een ven. Ten opzichte van het vorige bezoek is daar weinig veranderd, maar deze keer lukte het me toch enkele Vuurjuffers vast te leggen.

Vuurjuffer

Vuurjuffer

“Sy hienen gjin sit yn’t gat” ofwel ze wilden niet stil blijven zitten. De foto hierboven is niet meer dan een snapshot, de juffer landde, ik had geluk dat m’n camera goed stond, “klik” en weg. Zo ging het bijna altijd, meestal waren ze vroegtijdig weg. Behalve bij onderstaande.

Vuurjuffer

Vuurjuffer

Die bleef zolang zitten dat er ook nog een detailfoto af kon.

Vuurjuffer (detail)

Vuurjuffer (detail)

Deze missie was geslaagd, verse orchideeën en vuurjuffers, de middag begon goed. Weer een nieuw begin.

2 Reacties

  1. Mooie kleurrijke foto’s!

    Zonnige groet,

    15 mei 2015 om 20:43

  2. Die orchidee is prachtig.

    16 mei 2015 om 10:54