Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Nieuw begin

Elk voorjaar weer een nieuw begin. Dat was wat ik dacht toen ik het Wijnjeterper schar binnen stapte. Door  natuurcompensatie in verband met de aanleg van de nieuwe N381 is de situatie in dit gebied drastisch veranderd. Ik had de hoop de eerste orchideeën van dit jaar te kunnen zien. Maar het wandelpad en naastliggende strook zijn dermate op de schop geweest dat het de vraag is of er dit jaar langs dat pad nog orchideeën zullen verschijnen. Vorig jaar zag ik de eerste op 5 mei. Dit jaar is het afwachten, want ik heb er nog niet één, ook niet in de niet aangeroerde delen, gezien.

Heidekartelblad

Heidekartelblad

Wie het graafwerk kennelijk wel heeft overleefd was het Heidekartelblad alias Heiderinkelbel (Fries) alias Pedicularis sylvatica (wetenschappelijk). Op de rode lijst van bedreigde planten vermeld als zijnde een vrij zeldzaam plantje.

Heidekartelblad

Heidekartelblad

Uiteindelijk komt het zaad in het zaaddoosje onder de bloem terecht. Je zou er mee kunnen rinkelen, wat de Friese naam verklaart.

Heidekartelblad

Heidekartelblad

Maar ja, geen orchideeën, dus ben ik doorgelopen naar het eerste ven. Misschien waren er nog wat waterjuffers te fotograferen. Ook daar is zo ongeveer de complete begroeiing kasje wijlen. Hoe de larven van de waterjuffers nu uit het water moeten klimmen is de vraag. Kennelijk was het toch enkele gelukt. Nog heel vers, ze waren nog lang niet op kleur. Met moeite kon ik er twee vinden tussen allerlei dode stengels.

Watersnuffel (v)

Watersnuffel (v)

Beide waren voor zover ik het kan bekijken een Watersnuffel. Hierboven een vrouwtje en hieronder een mannetje.

Watersnuffel (m)

Watersnuffel (m)

Echt mooi zijn de foto’s niet geworden met die wirwar van oude stengels op de achtergrond, maar in elk geval is het weer een nieuw begin.

3 Reacties

  1. Mooie nieuwe foto’s
    De natuur komt weer echt tot leven.

    Vriendelijke groet,

    9 mei 2015 om 12:52

  2. cvdmeijden

    Prachtige foto’s (ook ondanks de wirwar zijn de watersnuffels super!)!

    10 mei 2015 om 15:46

  3. De eerste orchissen staan intussen in de berm te pronken. Op het zuidelijke pad heb ik even gekeken of er heidekartelblad te vinden was, maar daar heb ik blijkbaar weer eens overheen gekeken …
    Vorige week zaterdag heb ik een eerste juffertje kunnen kieken, maar daarbij ging kleinzoon Tijmen me net voor en hij moest me vervolgens aanwijzen waar het beestje zat. 🙂

    15 mei 2015 om 17:13