Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Kleine zilverreiger

Toen ik kwam aanrijden dacht ik eerst: “wat zit die zilverreiger raar in elkaar gedoken”.  Bovendien leek de vogel veel kleiner te zijn dan een normale Grote zilverreiger.

Kleine zilverreiger

Kleine zilverreiger

Toen ik m’n telelens op de vogel richtte zag hij er ook anders uit, bijvoorbeeld een zwarte snavel. en zwarte poten.

Kleine zilverreiger

Kleine zilverreiger

Toen de vogel aan de wandel ging zag ik dat hij gele voeten had.

Kleine zilverreiger

Kleine zilverreiger

Toen werd het me duidelijk: Dit was niet een Grote zilverreiger maar zijn neefje, de Kleine zilverreiger.

Kleine zilverreiger

Kleine zilverreiger

De vogel keek nog één keer om en vloog toen weg.

Kleine zilverreiger

Kleine zilverreiger

Om een eind verderop, in de buurt van een grote neef, een Grote zilverreiger, weer te landen. Toen kon ik het verschil tussen beide soorten ook goed inschatten. Hij is inderdaad veel kleiner.

Grote - en Kleine zilverreiger

Grote – en Kleine zilverreiger

De Kleine zilverreiger, een vogel die thuishoort rond de Middellandse zee. Volgens mijn vogelboek is de soort zich echter naar het noorden aan het uitbreiden. Maar wat deze hier hartje winter (-hoewel-) te zoeken heeft, dat vraag ik me af. Hoe dan ook, voor mij was het een zeer bijzondere waarneming.

7 Reacties

  1. Mooie foto uitleg.

    Vriendelijke groet,

    21 februari 2015 om 21:01

  2. Een mooie waarneming! Toevallig dat je ook de grote neef in beeld kreeg, nu is het verschil duidelijk zichtbaar.

    21 februari 2015 om 21:09

  3. Mooi ik heb de kleine nog niet voor de lens gehad de grote deze week wel.

    21 februari 2015 om 21:38

  4. Inderdaad zeer bijzonder! Prachtig om te zien en ook om het verschil te zien. Zoiets is toch adembenemend om waar te nemen en dan ook nog voor de lens te krijgen…

    23 februari 2015 om 09:17

  5. Jetskefotografie

    Dat was een bijzonder treffen. Mooi dat je ze beiden hebt kunnen vastleggen, want dan zie je goed het verschil.

    23 februari 2015 om 23:28

  6. Prachtig! Een heerlijke foto!

    24 februari 2015 om 00:01

  7. Mooie ontmoeting! Grote reigers zie ik regelmatig, maar de kleine heb ik nog nooit kunnen fotograferen.

    24 februari 2015 om 16:15