Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Rondje veldzicht

’t Zou vanmiddag zonnig worden na veel grijs in de afgelopen weken. Ik ben er een uurtje op uit getrokken met het idee dat wel ergens een Buizerd of zo te fotograferen zou zijn. Maar het liep anders. In het veld was weinig te zien. Wat me opviel was dat een paar Blauwe reigers omzichtig en aandachtig nog buiten lopend vee volgden. Misschien hadden ze het idee dat de koeien wel ergens een muisje uit z’n hol zouden blazen. Op de foto staan slechts twee, maar in het veld met ongeveer tien koeien liepen er  een stuk of acht.

Reigers op wacht

Reigers op wacht

In arren moede heb ik maar een bezoek gebracht aan een tot kijkhut omgebouwde ex-bunker, waarschijnlijk nog uit het BB-tijdperk. Aan de troep op de grond te zien is het daar een ideale plek om een filter- of sticky – sigaret te roken. Maar goed, ik kwam niet voor de troep maar voor het uitzicht. Het is een kijkhut waar regelmatig allerlei eenden bivakkeren. Talingen en Krakeenden laten zich er ’s winters regelmatig zien.

kijkhut

kijkhut

En vaak grote hoeveelheden Smienten, hieronder een mannetje en een vrouwtje. Ook nu waren ze er weer, in redelijke hoeveelheid.

Smient (m+v)

Smient (m+v)

Ze krijgen tegenwoordig de schuld van de gevaarlijke vogelgriep, die Smienten. Ze mengen zich vaak met andere eenden, dus het is de vraag wie nu wie aansteekt. In de kijkhut komen deze vogels niet, dus ik heb ook niet in hun poep getrapt. Wel kwam ik met zo’n zakje waar sticky-vulling in zit aan m’n schoen geplakt bij de auto. Analoog met het pluimvee worden ook die plantages af en toe geruimd. We zullen er aan moeten wennen waarschijnlijk.

Smient (m)

Smient (m)

De hele middag zon, zeiden ze. Niet dus, het betrok al heel gauw. In opnieuw de grijsheid kreeg ik op de terugreis toch nog een roofvogel voor de lens. Een Torenvalk. Hij zag me niet staan, was bezig met groot onderhoud. Zo op ’n tak staand leek het net alsof hij windvaantje speelde.

Torenvalk

Torenvalk

En als je het toch over poep hebt:

Torenvalk

Torenvalk

deze kon er ook wat van. Maar een blik keurde hij me nog steeds niet waardig. Dus op naar huis, richting een bakkie leut.

6 Reacties

  1. Ondanks of juist door het weer en mooie fotoserie.

    Vriendelijke groet,

    13 december 2014 om 22:01

  2. Jetskefotografie

    De vogelkijkhut is dus ook min of meer een hangplek.
    De torenvalk als windvaantje is wel een grappig gezicht.

    14 december 2014 om 21:37

    • Op een van mijn trektochten besloot ik ooit in een kijkhut mijn slaapzak uit te rollen.
      Na het invallen van de avondschemering bezocht een familie deze kijkhut tijdens hun avondwandeling.

      Een beetje onthand heb ik toen samen met hun nog maar even naar buiten gekeken …..

      Lege blikjes en wietzakjes gaven aan dat er ook andere bezoekers gebruik maakten van deze kijkhut.

      Vriendelijke groet,

      14 december 2014 om 21:52

  3. Je bent toch weer met een heel aardige fotoserie thuisgekomen. Zo’n stinkende voltreffer als bij die torenvalk heb ik een paar jaar geleden ook eens kunnen maken. je moet wat geluk hebben, en dat heb je met het veelal grijze en bewolkte weer van de laatste tijd helemaal nodig.

    15 december 2014 om 23:08

  4. adriaan

    deze bunker is niet oud maar als kijkhut gebouwt , en moest heel degelijk om een hele schoolklas les te geven

    22 december 2014 om 22:28

    • @adriaan:
      Bedankt voor de reactie. Stevig …., dat is deze hut zeker. En zoals uit jouw reactie blijkt dus gebouwd voor educatieve doeleinden. Zo te zien is de kijkhut ook nog pasgeleden opgeknapt. Ik vind het alleen jammer dat er misschien wel honderd peuken op de vloer lagen en ook nog een aantal wietzakjes. Het gebruik is dan blijkbaar ook meer dan alleen voor educatieve doeleinden. Vroeger lag er trouwens ook nog een logboek waarin je kon zien wat anderen hadden waargenomen. Soms met interessante waarnemingen. ‘k Heb het zelf ook regelmatig ingevuld. Dat logboek was helaas ook verdwenen.

      23 december 2014 om 18:21