Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Op de steenwoestijn

We gaan richting eind oktober. Veel kruipend gedierte denk je dan niet meer buiten te zien. Maar ziedaar, over het terras in m’n achtertuin liepen er nog wel een paar. Voor mij is dat terras niet erg groot, maar voor de onderstaande dieren moet het een steenwoestijn zijn. De eerste die rond kroop was een Snuitkeverwants. Te herkennen aan de gele uiteinden van de antennes.

Snuitkeverwants

Snuitkeverwants

De voeg tussen twee stenen moet voor hem zijn als een sloot.

Snuitkeverwants

Snuitkeverwants

Nummer twee was een Hooiwagen, een spinachtige, wel acht poten, zoals een spin, maar met slechts twee ogen. Een echte spin heeft daarvan acht.

Hooiwagen

Hooiwagen

Hooiwagens hebben geen gifklieren en ze kunnen ook geen draden spinnen. Dit is misschien een Muurhooiwagen, maar er zijn zoveel soorten dat het ook best een andere kan zijn.

Hooiwagen

Hooiwagen

Wat me niet verbaasde was een Pissebed te zien. Je hoeft maar iets op het terras te verschuiven of ze zitten er onder. Ik lag toch al op m’n knieën voor de wants, dan kon deze er ook nog wel bij op de foto.

Pissebed

Pissebed

Wat ze allemaal op die steenwoestijn doen? Vragen kun je het niet, maar ik denk dat ze zo langzamerhand op zoek zijn naar een knus plekje om te overwinteren.

2 Reacties

  1. Ik geniet vooral van de rondscharrelende vogels op mijn terras.
    Maar jij laat hier goed zien waar ze naar op zoek zijn.
    Vriendelijke groet,

    27 oktober 2014 om 18:29

  2. Wat biedt zo’n tuintje dan eind oktober nog een leven en daarmee vertier voor de fotograaf. 🙂

    27 oktober 2014 om 21:53