Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Hoornaar

Wat vliegt daar? Een forse wesp, ik hoorde hem zoemen. Na een poosje landde hij op een blad.

Hoornaar

Hoornaar

Het is de grootste wesp die we hier in Nederland (en België) kennen, de Hoornaar. Standaard kleuren rood, bruin, geel en zwart.

Hoornaar

Hoornaar

Hij sloeg al gauw aan het gymnastieken.

Hoornaar

Hoornaar

Hij is ongeveer twee zo groot als onze “standaard” wesp. Een steek doet ook twee keer zo zeer. Niet dat ik ervaring heb, maar men zegt het. Een mens zullen ze echter niet gauw steken, alleen maar als je hem in het nauw brengt. Zijn vergif is in eerste instantie bedoeld om prooien uit te schakelen.

Hoornaar

Hoornaar

Het gymnastieken ging door, maar op de foto wilde hij wel, zodat ik enkele detailopnames kon maken.

Hoornaar (detail)

Hoornaar (detail)

Op een bepaald moment gingen z’n kaken open en kwam er een soort van gevorkte tong naar buiten (denk ik).

Hoornaar (detail)

Hoornaar (detail)

Inclusief zijn facetogen vind ik het een mooi insect. Het enige is dat je hem niet moet gaan pesten want dan komt’ie terug.

_________

Terzijde: De nieuwe editor van wordpress gaat op eigen houtje fotobestanden verkleinen, ook als je hebt aangegeven dat ze op volledige grootte moeten worden weergegeven. Nog een punt om voorlopig die nieuwe editor links te laten liggen.

7 Reacties

  1. Jenny

    Schitterend Geert! Ik geniet altijd van je foto’s.

    25 oktober 2014 om 17:35

  2. Ik had ‘m laatst ook op mijn blog gezet, een indrukwekkende prachtige wesp die hier heel mooi is verbeeld.

    25 oktober 2014 om 17:37

  3. Hij heeft je weer een prachtige serie opgeleverd. De laatste keer dat ik met Jetske op,pad was, schoof er eentje bij ons aan, terwijl we aan een picknicktafel aan de lunch zaten. Het zijn inderdaad prachtige beesten, maar ik hoef ze toch echt niet bij mijn eten en drinken. Uiteindelijk droop hij gelukkig af.
    Het lijkt maar niet op te houden met de toch wel bijzondere waarnemingen zo tegen eind oktober. Hier zit momenteel een struiksprinkhaan te pronken op de schuifpui. 🙂

    25 oktober 2014 om 17:37

  4. Mooi beest en mooie foto’s ervan.
    Vorige week stuitte ik nog op een nest vol … Ze werden pas argwanend toen ik binnen een meter kwam. Voor mij het moment om te verkassen.
    Die nieuwe editor doet wel meer dingen die ik niet wil …

    25 oktober 2014 om 20:44

  5. schitterende macro’s

    25 oktober 2014 om 21:32

  6. Jetskefotografie

    Weer prachtig supermacro. We hebben ze hier ook wel in de tuin. Een paar weken geleden aten we buiten onder de veranda met vrienden. Toen kwam er een hoornaar op bezoek bij de buitenlamp onder de veranda. Ze zijn toch wel heel groot en zo bij de buitenlamp maken ze veel lawaai en komen bedreigend over.

    26 oktober 2014 om 18:15

  7. yemrev

    Een prachtig beest en schitterend in beeld gebracht. Ik ben er niet bang voor, maar zo dichtbij ben ik nog niet geweest.
    Dank voor je tipo over de nieuwe wp-editor. Ik liet hem al links liggen (kan veel minder mee), maar nu zeker.
    Groet, Dick

    27 oktober 2014 om 10:19