Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Pantserjuffers

Pantserjuffers, de soorten zijn maar moeilijk uit elkaar te houden vind ik. Er zijn verschillende soorten en de kenmerkende verschillen zijn soms erg klein. De kleur van de pterostigma’s, wel of geen blauwe berijping, driehoekjes op de zijkant van het borstschild, een groen vlekje boven de poot enzovoort. Meestal kan ik ze wel vanuit verschillende hoeken fotograferen zodat die kenmerken zichtbaar worden. Moeilijker is het als de juffer niet blijft zitten. Dan is het determineren soms niet eens mogelijk. Toch heb ik een poging gedaan bij beide onderstaande soorten.

Houtpantserjuffer

Houtpantserjuffer

Deze heeft nauwelijks blauwe berijping, vuilwitte pterostigma’s

Houtpantserjuffer

Houtpantserjuffer

maar nog wel een rest van blauw in de ogen

hpanjf04

en een duidelijk verdikt uiteinde van het achterlijf met korte binnenste achterlijfaanhangsels. Dit is zeer waarschijnlijk een mannetje Houtpantserjuffer.

De volgende is wel blauw berijpt

Gewone pantserjuffer

Gewone pantserjuffer

heeft donkere pterostigma’s

Gewone pantserjuffer

Gewone pantserjuffer

en een van oorsprong groen (nu bruin geworden) eilandje boven de middelste poot.

Gewone pantserjuffer

Gewone pantserjuffer

Wat hem het meest op een Gewone pantserjuffer doet lijken, een mannetje. En al die kenmerken op en aan juffertjes die niet langer zijn dan vier centimeter.

5 Reacties

  1. Prachtig, ook de uitleg.

    11 oktober 2014 om 18:01

  2. Schitterend verbeeld

    12 oktober 2014 om 17:17

  3. Ik weet niet waarom een gewone, gewone heet want ik heb deze zomer pas voor het eerst eentje gezien. De houtpantser is toch veel algemener (althans in mijn geval) Je foto’s zijn prachtig met foto 2 als favoriet. Om de kenmerken te onthouden moet ik toch erg mijn best doen.

    12 oktober 2014 om 17:39

  4. basstarter

    het zal wel oneerbiedig zijn maar de gewone pantserjuffer lijkt wel of die led verlichting heeft 🙂 wel mooi hoor.

    13 oktober 2014 om 23:12

    • Tja, ze worden steeds moderner. De klassieke doen het nog met een lantaarntje 🙂

      13 oktober 2014 om 23:26