Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Omrinner

Vanuit het Fries vertaald kun je een “omrinner” zien als iemand die maar wat doelloos rondloopt. Dat was ten dele waar voor onderstaand onderwerp. Schijnbaar doelloos op een blad rond lopend.

larve Gaasvlieg

larve Gaasvlieg

Je kunt er geen kop of staart in vinden. Na enige tijd kwam er toch iets tevoorschijn, een kop met een paar kaakklemmen.

larve Gaasvlieg

larve Gaasvlieg

Er werd een deel van de larve van een Gaasvlieg zichtbaar, bepakt en bezakt met allerlei restmateriaal. Meestal zijn dat huidjes van eerdere vervellingen en ook uitwerpselen. Dat brengt me bij de naam van een Friese afvalverwerker, Omrin genaamd. Omrin hierbij in de betekenis van “omloop”, recycling en dus afvalverwerking. Na enige tijd werd dat gefotografeer de larve toch te veel en zocht hij beschutting onder een takje. Veel zie je nog steeds niet van de larve, hooguit een paar als gelei doorschijnende pootjes.

larve Gaasvlieg

larve Gaasvlieg

Waarom ze zich beplakken met allerlei afval weet ik niet, het zal wel camouflage zijn. De larve van een Gaasvlieg, daar ga ik maar vanuit. Ik vraag me echter wel af hoe uit zo’n klein bolletje van hooguit vijf millimeter rond een vlieg van drie tot vijf, soms zes centimeter moet groeien.

Gaasvlieg

Gaasvlieg

Toeval of niet, iets verderop hing een volwassen Gaasvlieg in de bladeren. Die zijn er een groot deel van het jaar. Maar of deze en de “omrinner” familie van elkaar zijn, dat lijkt me niet. Daarvoor leek de larve me te klein. Die zal wel bij een andere soort gaasvlieg horen.

3 Reacties

  1. Gaasvliegen van 4 tot 6 cm heb ik nog nooit gezien Geert … wel het beestje op je laatste foto natuurlijk. Mooie foto met zijn gouden oogjes. Die afvaldragers zijn soms best interessant. Niet altijd larve van een gaasvlieg. Soms is het een zogenaamde zakdrager. Een soort die onder de nachtvlinders thuis hoort. En daar zijn vele zeldzame gevallen bij.

    11 september 2014 om 18:13

  2. Raar fenomeen, deze larve…nog nooit tegengekomen.

    12 september 2014 om 12:50

  3. Knap dat je hier wat in zag. Ik zou denken aan één of ander poepje op een blad.

    12 september 2014 om 20:17