Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Sprinkhanen

Ze zijn overal, in bermen, in bosranden, in de heide, de sprinkhanen. Maar nu nog op de foto …… Je gaat voorzichtig door de knieën, voorzichtig, voorzichtig ….. en tegen de tijd dat je een foto zou kunnen maken: weg sprinkhaan. Of ze draaien voortdurend weg achter een spriet. Simpel is het daarom niet om ze op de gevoelige plaat te krijgen. Maar soms ……

Sprinkhaan

Sprinkhaan

soms lukt het. Hoewel ik dan meestal wel graag zou hebben dat ze tegen een meer rustige achtergrond zouden afsteken.

Sprinkhaan

Sprinkhaan

Maar ja …., zo is nu eenmaal het leven van de sprinkhaan …, tussen en aan grassprieten.

Sprinkhaan

Sprinkhaan

Je hebt beige -, bruin – en groen-gekleurde en dat allemaal in diverse kleurcombinaties. Ik heb me deze keer niet druk gemaakt om de officiële namen. Saltabel.org geeft een prima overzicht met meer dan vijftig verschillende soorten.

4 Reacties

  1. Ze hebben toch weer heel andere ogen dan andere insecten en die staan er mooi scherp op. Sprinkhanen op naam brengen is ook erg lastig op sommige na.

    6 september 2014 om 10:19

  2. Die staan er weer knap op, en ik weet uit ervaring hoe lastig het is om ze tijdens het verstoppertje spelen mooi in beeld te krijgen.

    6 september 2014 om 12:09

  3. Die zijn wonderbaarlijk mooi verstild voor zo’n beweeglijke beestjes.
    Ik ga meestal maar gewoon in het gras zitten en komt er altijd wel eentje voorbij. Maar zo prachtig als jij ze hebt gefotografeerd, is mij nog niet gelukt.
    Dank ook voor de link.

    6 september 2014 om 12:29

  4. yemrev

    Niet alleen sprinkhanen, de hele natuur goed op naam brengen is moeilijk! Ondanks de ‘m drukke achtergrond’ zijn het toch prachtige plaatjes, met name de laatste.
    Groet, Dick

    8 september 2014 om 11:16