Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Direct raak en te laat

Het zijn van die moeilijke jongens om te fotograferen, de Grote zilverreigers. Eerst al omdat ze bijna helemaal wit zijn en je toch wat tekening in de veren wilt zien. Verder omdat ze ontzettend schuw zijn en al lang weg zijn als je ook maar in de buurt komt. Ook zijn ze hier in de omgeving in de zomer niet te vinden. Maar als de herfst nadert zijn ze weer in het veld aanwezig. Het verbaasde me dat de eerste de beste die ik deze eind-zomer voor de lens kreeg nu eens een keertje niet weg vloog. Terwijl ik toch tot op redelijke afstand naderde.

Grote zilverreiger

Grote zilverreiger

Maar ja, alles heeft z’n reden. Deze had meer aandacht voor een hapje dan voor mij. Opeens trok hij dan ook een muis uit het gras.

Grote zilverreiger met muis

Grote zilverreiger met muis

De muis werd vakkundig de nek omgedraaid. Nee, voorzichtig gaan ze niet met elkaar om in het dierenrijk.

Grote zilverreiger met muis

Grote zilverreiger met muis

De muis werd nog een paar keer “goed” gepositioneerd.

Grote zilverreiger met muis

Grote zilverreiger met muis

Opeens ………, de reiger sloeg de kop achterover. Zo snel dat ik er fotografisch niet meer op kon reageren.

Grote zilverreiger

Grote zilverreiger

De muis was verdwenen, ik zag hem nog door de keel naar beneden glijden. ’t Was weer bijzonder: De eerste de beste zilverreiger van dit seizoen en dan ook direct op de foto, het was direct raak. Voor de muis was het echter direct te laat.

4 Reacties

  1. Hillechien Prins

    Mooie foto’s

    23 augustus 2014 om 18:48

  2. weer een prachtige serie.

    23 augustus 2014 om 21:02

  3. Die staat er inderdaad meteen weer prachtig op.
    Bij De Veenhoop stak vanmiddag een grote zilverreiger tamelijk laag de weg over, maar streek zo ver in het weiland neer, dat ik niet eens aan een knappe foto hoefde te denken. Als ik het goed heb gezien, dan zaten daar nog een paar zilverreigers in het land. Net als vrijwel alles in de natiur zijn ook zij er dit jaar vroeg bij naar mijn idee.

    23 augustus 2014 om 23:54

  4. Jetskefotografie

    Dat zijn voltreffers hierboven. Dichtbij en scherp.

    24 augustus 2014 om 17:23