Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Verdwaalde tor

Tot mijn verbazing kroop er vanmiddag een grote tor, een dikke drie centimeter lang, over mijn tuinterras. Donkergroen met gele randen. Ik heb even moeten nakijken welke het was. Het is de (gewone) Geelgerande watertor. Aan de langsgroeven in het dekschild kun je zien dat het een vrouwtje is, bij de mannen zijn die schilden glad.

Geelgerande watertor

Geelgerande watertor (v)

Zij was er toch, dus heb ik haar even op haar rug gelegd. Daar was zij niet van gediend, het moesten snel gemaakte foto’s worden.

Geelgerande watertor

Geelgerande watertor (v)

Normaal leven deze grote torren onder water in stilstaande wateren en peuzelen waterdieren op, zelfs wel kleine visjes. Wat deze op m’n terras ging zoeken is me een raadsel. In de verste verte is er geen waterpartij te bekennen. Het dier moet ernstig verdwaald zijn. Deze torren kunnen overigens uitstekend vliegen. Wie weet, misschien heeft de harde wind van vandaag hem parten gespeeld.

3 Reacties

  1. Hillechien Prins

    Het beestje ziet er niet uit op de buik maar prachtige foto.

    11 augustus 2014 om 18:04

  2. Mooie foto’s – de engerlingen zijn een stuk minder om tegen te komen…

    11 augustus 2014 om 18:20

  3. Heb er een hoop in de vijver maar nog nooit eentje erbuiten gezien. Leuk om eens de onderkant te kunnen bekijken. Beetje raadselachtig … Misschien door een vogel gevangen en laten vallen?

    11 augustus 2014 om 19:43