Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Koraaljuffers

Een paar dagen geleden schreef ik dat ik het jufferseizoen, ondanks alle ziekteperikelen, niet ongemerkt voorbij wilde laten gaan. In het Wijnjeterper schar kwam ik bij één van de beide vennen aan de zuidkant van de weg terecht, het andere was in gebruik als honden-zwembad. Ik had de hoop nog wat Koraaljuffers te zien. Ze waren er, in groten getale zelfs. Dus heb ik me eerst maar geconcentreerd op de paringswielen. We kennen in Nederland slechts twee soorten roodgekleurde juffers, de Vuurjuffer met zwarte poten en de Koraaljuffer met rode poten. Een rode juffer met rode poten is dan ook bijna altijd een Koraaljuffer.

paringswiel Koraaljuffer

paringswiel Koraaljuffer

Tussen de mannetjes en vrouwtjes is er weinig verschil. In de paringswielen hierboven en onder kun je zien dat het achterlijf van het vrouwtje forser is en de pterostigma’s (gekleurd vlekje in de vleugel) van het vrouwtje zijn bleker. Die van het mannetje zijn fel rood.

paringswiel Koraaljuffer

paringswiel Koraaljuffer

Hieronder een mannetje in het paringswiel. Hij heeft zijn zaad al naar de secundaire geslachtsopening overgebracht en het vrouwtje komt het daar afhalen.

paringswiel Koraaljuffer (m)

paringswiel Koraaljuffer (m)

Het vrouwtje wordt vastgehouden in de nek en hangt er meestal maar wat houterig bij, deze zelfs met losse pootjes.

paringswiel Koraaljuffer (v)

paringswiel Koraaljuffer (v)

Het mannetje moet de boel in de gaten houden, hij kijkt regelmatig rond en bij dreigend gevaar gaan ze er met z’n tweeën, in paringswiel, vandoor.

paringswiel Koraaljuffer (m)

paringswiel Koraaljuffer (m)

Deze twee hadden elkaar wel uitgezocht. Ik weet nu of het U is opgevallen, maar in het bovenste paringswiel hebben de geliefden elk zes poten. De rest van de foto’s is van een ander stel. Voor zover ik het kan bekijken hebben de laatste twee elk maar vijf poten, beide missen ze de rechter voorpoot. “Soort zoekt soort” heeft een negatieve klank, maar hier is het letterlijk wel van toepassing.

4 Reacties

  1. Ik vind de foto´s erg mooi, Geert. Voortreffelijk van scherpte. ´t Zou misschien zelfs een tikkeltje zachter kunnen?

    Een koraaljuffer heb ik, anders dan de vuurjuffer, helaas nog nooit in het echt gezien. Dat moet welhaast aan mij liggen. Maar nogmaals: prachtige foto´s!

    Het allerbeste met je gezondheid,

    Ed

    9 augustus 2014 om 19:03

  2. Hillechien Prins

    Schitterende opnames zeg

    10 augustus 2014 om 10:42

  3. prachtige serie en inderdaad de laatste foto is een ietsje te scherp maar het is een kniesoor die daarop let.

    10 augustus 2014 om 12:09

  4. yemrev

    Prachtige scherpe plaatjes en nog leerzaam ook!
    Groet, Dick

    11 augustus 2014 om 11:47