Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Diep blauw

Gisteren heb ik het voor het eerst sinds maanden weer eens geprobeerd, een langere wandeling. In het Wijnjeterper schar dat, heel toevallig, gisteren ook werd getoond in een reportage van Omrop Fryslân. Een bijzonder natuurgebied met veel rode-lijst planten. Ik kwam eigenlijk voor wat anders want ik wilde het jufferseizoen niet helemaal aan me voorbij laten gaan. Maar toen die blauwe plantjes feestelijk in het groen stonden ben ik daar eerst gestopt.

Klokjesgentiaan

Klokjesgentiaan

De Klokjesgentiaan, één van die rode-lijst planten.

Klokjesgentiaan

Klokjesgentiaan

Skieppeklokje (Schapenklokje) op z’n Fries. Gentiana pneumonanthe is de wetenschappelijke naam, waarin Gentiaan is afgeleid van Gentius, een koning van Illyrië, die in de Gele gentiaan een geneesmiddel zag en van van het Griekse pneuma (long) en anthos (bloem) alles volgens wilde-planten.nl. In het Duits Lungenenzian, waarin we dus het “longen” terug zien. In het Engels is het Marsh Gentian, waarin “moeras” voorkomt. Dat is precies de biotoop van deze plant, op vochtige grond.

Klokjesgentiaan

Klokjesgentiaan

Ze kwamen in allerlei stadia voor, hieronder twee uitersten, volop bloeiend en al verdord aan dezelfde stengel.

Klokjesgentiaan

Klokjesgentiaan

Ja, ze vallen op die diep blauwe bloemen.

spiegelingen

spiegelingen

Verder was het een mooie dag en na enkele omzwervingen kwam ik bij een ven in It Skar terecht. Met een diep blauwe weerspiegeling van de lucht in het water. Het was een lange wandeling, ik was moe na afloop, maar had dit toch niet willen missen. En er was meer, daar kom ik nog op terug.

Eén reactie

  1. Jenny

    Mooie foto’s! Wij hebben daar zondag ook genoten Fijn dat dit bij jou weer lukt! Gr Jenny

    6 augustus 2014 om 23:46