Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Cumulus pileus

Afgelopen zaterdagavond rommelde het in de verte. Het was reden om de camera alvast op een statief te zetten om zo mogelijk een time-lapse filmpje van dat naderend onweer te maken. De wolkenformatie zag er “woest” uit. De bloemkoolwolk groeide en groeide.

Woeste wolken

Woeste wolken

Af en toe was een bijzonder verschijnsel zichtbaar, het was alsof de toppen van de hoogste bewolking werden weggeblazen.

cumulus pileus

cumulus pileus

Dat soort verschijnsel noemt men voor zover ik weet cumulus pileus, een Nederlandse benaming ken ik niet.

cumulus pileus

cumulus pileus

Maar een echte wolkenkenner ben ik niet, dus als ik het mis heb dan hoor ik het wel. Intussen zakte de zon en kregen de wolken een oranje gloed.

woeste wolken

woeste wolken

Dat filmpje heb ik nog wel gemaakt maar het is enigszins mislukt. De onweersbui kwam niet verder dan het zuiden van Friesland. De cumulus pileus formaties zijn ook maar heel kort zichtbaar. Enerzijds omdat dit verschijnsel gewoonlijk, ook nu, heel erg kort duurt en anderzijds omdat er steeds lage bewolking voorlangs dreef.

Ik heb het filmpje toch maar geplaatst, het is jammer om het verloren te laten gaan.

3 Reacties

  1. Die cumulus pileus wordt volgens mij in het Nederlands wel ‘ijskapje’ genoemd. Je filmpje gaat net wat te snel om het goed te laten zien, omdat zo’n ijskapje meestal maar kort te zien is.
    Ik heb zaterdagavond rond middernacht nog even in de tuin gestaan. Terwijl het hier kraakhelder was en de sterren fonkelden aan de hemel, lichtte de hemel in het zuiden vrijwel continue op door de bliksemontladingen van een onweersbui die in het zuiden voorbij trok.

    15 juli 2014 om 14:39

  2. Donderdagavond waren hier van die enorme bloemkoolwolken met pileus zichtbaar en toen dacht ik nog, wat zou het handig zijn als ik nu een camera met time-lapsefunctie had. Op de film zie je pas goed hoeveel beweging er in zulke wolken zit. Dus, ik ben heel blij dat je deze film laat zien!

    15 juli 2014 om 15:29

  3. Jetskefotografie

    Ik vind het effect goed te zien. Indrukwekkend.
    Toen we vrijdag aan het varen waren heb ik de kinderen nog gewezen op een bloemkoolwolk die je zag groeien naar boven.

    16 juli 2014 om 23:36