Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Vreemde vlinder

Zoals eerder geschreven: veel verder dan m’n tuin kom ik momenteel niet. Het valt me mee wat daar allemaal rondvliegt of rondhangt. Vandaag een hanger.

Vedermot (Pterophoridae spec.)

Vedermot (Pterophoridae spec.)

Op het eerste gezicht een vreemdsoortig insect. Toch is het een vlinder, een microvlinder. Met een spanwijdte van ongeveer 2 centimeter valt hij nog precies in die categorie.

Vedermot (Pterophoridae spec.)

Vedermot (Pterophoridae spec.)

Nu nog een naam. Het is een vedermot, dat is wel duidelijk. Preciezer kan ik niet zijn. Ook waarneming.nl verschaft geen duidelijkheid. Er staan wel twee identieke vlinders in hun determinatierubriek, maar tot een herkenning heeft het nog niet geleid. Eentje in Rotterdam en eentje in Hellevoetsluis. Daar kan nog wel eentje uit Fryslân bij. Dus blijft het voorlopig bij vedermot (Pterophoridae spec.) Wie het precies weet mag het zeggen.

4 Reacties

  1. Wat een mooi maar raar monstertje.

    1 juli 2014 om 21:14

  2. Jetskefotografie

    Het beestje ziet er even slank uit als een zweefvliegtuig. Het lijkt me een bijzondere waarneming en dat in je eigen tuin.

    1 juli 2014 om 23:06

  3. Ik ga voor de windevedermot, maar dat is ook de enige die ik ken. Toch zou het kunnen 🙂
    Het leuke is, als je ze eenmaal gezien hebt, je ze steeds vaker ziet.
    Mooi diertje, als een takje.

    2 juli 2014 om 10:25

  4. laura pasch

    Nog nooit gezien maar een heel bijzonder en mooi diertje.

    2 juli 2014 om 15:14