Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Schuivende vorstgrens

Gisteren was het in Zeeland 8 graden warm terwijl het in Groningen sneeuwde en vier graden vroor. Hier in oostelijk Fryslân zitten we op de rand van de vorstgrens. Vanmorgen lag er op sommige sloten een vliesdun laagje ijs. De vorstgrens is duidelijk aan het verschuiven. Dat bleek vanmiddag ook toen ik in het veld een zilverreiger aan het bekijken was. Er kwam een grote gribus vogels overvliegen.

overvliegende vogels

overvliegende vogels

Ik meende het vliegpatroon te herkennen en ja hoor, het waren onder anderen veel Kieviten.

overvliegende Kieviten

overvliegende Kieviten

Maar nog veel meer Spreeuwen. Voor mij was het duidelijk. Dit zijn noordelijke Kieviten en Spreeuwen die proberen de vorstgrens voor te blijven.

Kieviten en Spreeuwen

Kieviten en Spreeuwen

Ze landden, het is 25 januari en in het binnenland zitten weer de eerste Kieviten in de wei.

Kieviten

Kieviten

Nog net zo mooi als altijd.

Kieviten

Kieviten

De komende nacht gaat het hier of regenen of sneeuwen of misschien zelfs wel ijzelen. Ik vermoed daarom ook dat deze ontmoeting met de Kieviten slechts eenmalig is. Blijven zullen ze niet, als de vorstgrens verder opschuift zullen hier morgen de velden weer leeg zijn. Het is wachten op de Kieviten die hier zullen gaan broeden. Het kan nog wel zes of zeven weken duren voordat die terug zijn uit het zuiden. Ook dat is een beetje  afhankelijk  van waar de vorstgrens zich dan bevindt.

Eén reactie

  1. Ik heb het niet zo op een in onze omgeving heen en weer schuivende vorstgrens, daar komt maar ellende van. Dat was ook vandaag weer te zien als gevolg van de ijzel. Doe mij maar duidelijkheid: ècht winter of ècht herfst (voor voorjaar is het nog wat vroeg).

    26 januari 2014 om 15:24