Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Rondje weiland

Veel is er niet te beleven momenteel in het buitengebied. Dat heeft me er echter niet van weerhouden een “rondje weiland” te maken. Misschien kan ik beter schrijven “rondje Tjongervallei”. Daar waar nog steeds de stormschade van de oktoberstorm zichtbaar is.

stormschade

stormschade

In een boomsingel lijkt zeker een kwart van de bomen te zijn omgewaaid, de bomen liggen er nog en de boer heeft voor de zekerheid daar maar een draad voorlangs gespannen.

stormschade

stormschade

Vroeger, zeg maar in de late Middeleeuwen moest je een soort van vergunning hebben om zwanen te mogen houden. Dat was alleen voor de welgestelden weggelegd. De eigenaar van onderstaand weiland zou in die tijd schatrijk zijn geweest. Heel veel Knobbelzwanen hadden zijn weiland uitgezocht. Nu zegt dat niets meer, de boer heeft ook al een deel van zijn land moeten afstaan aan de gaswinning (het omwalde stuk op de achtergrond).

"grazende" Knobbelzwanen

“grazende” Knobbelzwanen

‘k Heb nog even gekeken of er ook Wilde zwanen waren. Nee, die waren er nog niet, dat zal binnenkort wel veranderen.

"grazende" Knobbelzwanen

“grazende” Knobbelzwanen

De zwanen “graasden” in de lig-modus. Dat doen ze als het koud is wel vaker. Alles onder maanlicht.

"grazende" Knobbelzwanen

“grazende” Knobbelzwanen

De weg heet Vogelweide en vaak als ik daar langs kom doet die weg z’n naam eer aan. Als het geen Kieviten of Tureluurs zijn dan wel Knobbelzwanen. Aan de andere kant van de weg trok een vlucht ganzen over, nog net zichtbaar op onderstaande foto. De zon kreeg door de dichttrekkende bewolking niet meer de kans om spectaculair onder te gaan.

zonsondergang

zonsondergang

Toen het helemaal grijs was geworden, ja toen…. toen ging een eenzame fietser ook naar huis, op naar de boerenkool dacht ik.

een eenzame fietser

een eenzame fietser

Er was geen licht meer, ik heb zijn voorbeeld gevolgd. Tot en met de boerenkool.

3 Reacties

  1. Ja, de sporen van die storm zijn op verschillende plaatsen in het buitengebied nog steeds goed te zien.
    Er zitten daar aanzienlijk meer zwanen dan de laatste keer dat ik er langs kwam.

    17 december 2013 om 20:11

  2. Het is mooi dat je je naam niet meer zo vreselijk prominent op de foto,s zet.

    18 december 2013 om 21:32

    • @Eveline:
      Het is eerder zo dat ik af en toe vergeet mijn logo op de foto te zetten. Veertienjarige ervaring heeft me intussen geleerd dat fotobestanden los kunnen raken van hun oorspronkelijke context en gaan zweven op internet zonder dat de maker dan nog te achterhalen is. Het is dan ook bijna een “must” om een logo of iets dergelijks aan een foto te hangen. Met de prominentie van het logo valt het nogal mee mee, dunkt me. Het is dus een logo en niet mijn naam.

      19 december 2013 om 07:08