Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Terug van weggeweest

Als de herfst komt kun je ook wachten op de Smienten. Ze zijn intussen terug van weggeweest. Ook als je ze nog niet ziet dan kun je aan het gefluit al horen dat ze er zijn.

Smienten

Smienten

Ik trof een aantal aan die niet zo graag op de foto wilden, ze bleven ver weg. Het mannetje, de woerd, is goed herkenbaar aan z’n gele “bles”.

Smient (m)

Smient (m)

Het zijn eenden, mooi gekleurde eenden. Hieronder een wat oudere foto, waarop de kenmerken van een woerd goed zichtbaar zijn.

Smient (m)

Smient (m)

In hetzelfde water waren ook een aantal Aalscholvers actief. Ze doen niemand wat, ze eten alleen maar vis, maar toch worden ze door sommigen verguisd. Dat bleek ook maar weer eens uit commentaar dat ik een poos geleden kreeg op mijn kanaal op youtube, klik hier.

Aalscholvers

Aalscholvers

Nog meer verguisd is de Zwarte kraai.

Kraai (bewerkt)

Kraai (bewerkt)

De bovenstaande zat zo uitdrukkelijk een natuurgebied te bewaken dat ik hem een “gekleurde jas” heb aangetrokken om hem te laten opvallen.

Eén reactie

  1. Zowel smienten als aalscholvers zie ik graag in hun subtiel gekleurde maatpak.
    Die zeeuw denkt volgens mij alleen maar aan zijn vishandel … ;-(

    22 november 2013 om 01:26