Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Goed vlinderjaar?

Volgens de deskundigen van de Vlinderstichting is 2013 een goed vlinderjaar. Dat deed me de wenkbrauwen even fronsen. Want in het voorjaar heb ik nauwelijks een dagvlinder gezien. Maar misschien hebben ze toch wel gelijk, in de laatste weken zie je ineens heel veel vlinders. Toch heeft het bij mij tot half augustus geduurd voordat ik een aantal heel bekende dagvlinders goed voor de lens kreeg. De Dagpauwoog en de Kleine vos en die nog wel samen op één foto.

Dagpauwoog en Kleine vos

Dagpauwoog en Kleine vos

Daarna heb ik ze noch afzonderlijk gefotografeerd, de Dagpauwoog

Dagpauwoog

Dagpauwoog

en vervolgens de Kleine vos,

Kleine vos

Kleine vos

kleurrijke vlinders, ik heb ze node gemist in het voorjaar. Slechts een enkele keer kreeg ik van afstand een Distelvlinder voor de lens. Maar op een avond kwam ik thuis en toen zat er in huis eentje op me te wachten. De vlinder probeerde af en toe door het glas te vliegen. Gauw een paar foto’s gemaakt van deze mooie vlinder.

Distelvlinder

Distelvlinder

In een onnatuurlijke omgeving, dus heb ik hem na deze foto’s buiten de deur gezet, daar is hij beter thuis.

Distelvlinder

Distelvlinder

Behalve de dagvlinders zijn er ook nog de nachtvlinders. Die heb ik in het voorjaar vaker gezien, zoals onderstaande.

.... stipspanner

…. stipspanner

Waarschijnlijk is het een stipspanner. Nu heb je daar weer veel soorten in, de créme ….., de roomkleurige ….., de satijn ……. enzovoort. Welke dit nou precies is dat heb ik niet kunnen ontdekken. Dus hou ik het maar op humhumstipspanner.

3 Reacties

  1. Het vlinderjaar kwam inderdaad langzaam en laat op gang, maar de maand augustus maakt voor mijn gevoel toch wel veel goed. Volgens mij heb ik in de vrije natuur zelden zoveel vlinders bijeen gezien als donderdagmiddag op de Merskenheide. Morgen een voor mij nieuwe vlinder op het weblog.

    24 augustus 2013 om 19:13

  2. Vlinders hebben blijkbaar warmte nodig: het voorjaar was veel te koud. Het is nu genieten van de vlinders, ik zag sinds jaren weer eens een distelvlinder met eigen ogen!

    25 augustus 2013 om 18:09

  3. Gelukkig krijgen we nu in de nazomer een mooi toetje aan vlinders.
    In de duinen op Texel kon ik een uitgebreide fotoserie maken van distelvlinders op een blauwe distel. Eigenlijk was ik op stap naar de duinparelmoervlinder. Ook vastgelegd.

    25 augustus 2013 om 22:07