Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Vogeltelling

Afgelopen weekend zijn de tuinvogels weer geteld. Ik heb begrepen dat de Vink de meest getelde vogel was. Voor mijn tuin geldt dat niet, er komt wel eens een Vink langs, maar dat is een uitzondering. Veruit het meest zie ik de familie Huismus in mijn tuin. Daarna een stel Turkse tortels en ook vaak aanwezig is het stel Eksters. Die waren er nu eens een keertje niet. Misschien was het daardoor dat er een “vreemdeling” langs kwam. Overigens wel een bekende vogel, een Gaai, die zich meestal in de bomen voor mijn huis ophoudt. Bij afwezigheid van de Eksters wilde hij ook wel eens achter proberen, dacht ik, maar hij bleek andere bedoelingen te hebben.

Gaai

Hij keek eens links, hij keek eens rechts

Gaai

begon te kreunen, zoals ik het maar zal noemen en verblijdde de buren met een witte straal.

Gaai

Zo …., die was ontlast. Hij speelde nog even de vermoorde onschuld, keek wat voorzichtig om zich heen.

Gaai

Ze kunnen niet zo goed met elkaar opschieten, de Eksters en deze Gaai. Terwijl ze toch familie zijn. In het Fries noemen we een Gaai zelfs Houtakster (Houtekster). Misschien wilde deze zijn frustratie even kwijt. Nou …, dat is hem dan gelukt.

3 Reacties

  1. Mooie kleurrijke bezoeker, maar in feite is het net zo’n herrieschopper als de eksters.
    Ik ben niet aan de vogeltelling toegekomen dit weekend, maar ook zonder ze te tellen is het duidelijk dat de spreeuwen in de meerderheid zijn zo lang er nog druiven te vinden zijn. Twee keer per dag komt er even een zwermpje op bezoek.

    8 oktober 2012 om 18:50

  2. Het gaat idd. niet goed samen gaaien en eksters .. in mijn tuin zijn de eksters ze de baas. Die vogeltelling heb ik helemaal gemist. Dat is normaal toch in januari? Leuk verhaaltje en mooie foto’s voor ik het vergeet.

    8 oktober 2012 om 22:44

  3. Bij ons is het ook mussen als hoofdmoot. Alhoewel het mij opvalt dat de koolmezen en de winterkoning weer dichter bij het huis komen. Het zijn soms echte rovers die gaaien maar ze zijn wel fraai.

    Groeten, Robert

    9 oktober 2012 om 20:49