Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

De laatste? Heidehipper

De tijd schrijdt voort, om het maar eens deftig te zeggen. Vandaag was het wel heel goed merkbaar dat we in de herfst zitten. Wat een weer vanmorgen, grijs en nog eens grijs, regen en nog eens regen. Dat we in de herfst zitten blijkt ook wel uit de vogeltrek. Een paar week geleden kreeg ik nog een groepje doortrekkende Tapuiten (Heidehipper op z’n Fries) voor de lens. Deze keer zag ik er nog maar eentje.

Tapuit

Gelukkig wilde deze wel beter poseren dan het stel van een paar week geleden. Een mooi vogeltje, ook in de herfst.

Tapuit

Vermoedelijk was dit het laatste exemplaar dat ik dit seizoen voor de lens kreeg. Deze vond het ook welletjes en liet me eenzaam achter in het veld.

Wat nog wel een mooie actiefoto opleverde van een wegvliegende Tapuit.

Grote zilverreiger

Het veld dat zich overigens langzaam weer vult met andere bezoekers. Ik zag ook al weer een Grote zilverreiger rond struinen. Normaal zie je die hier niet in de zomer. Vroeger was het sowieso een zeer zeldzame vogel in deze contreien, maar sommige andere bloggers hebben hem ook al in de zomer vastgelegd. Duidelijk een vogel die zijn leefgebied aan het uitbreiden is. De komende weken en maanden zullen er veel meer volgen.

3 Reacties

  1. De wegvliegende heidehipper is SUPER! De laatste jaren zie ik de grote zilverreiger jaarrond. Ik heb net nog naar twee overvliegende zilverreigers – in de schermering – staan kijken, een mooi gezicht.

    6 oktober 2012 om 19:32

  2. Wat de foto van de wegvliegende heidehipper betreft, sluit ik me bij Hendrika aan, hij is prachtig.
    Ik heb donderdagmiddag bij De Veenhoop voor het eerst sinds lange tijd ook weer een grote zilverreiger kunnen fotograferen.

    6 oktober 2012 om 23:05

  3. Jetskefotografie

    De wegvliegende heidhipper steelt voor mij de show.
    Mijn eega kwam vorige week ook thuis met de mededeling dat hij weer zilverreigers had gezien. Zaterdag reden we naar Drachten en toen zagen we er ook eentje rondstappen.

    8 oktober 2012 om 19:25