Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Zwart-geel

Wespen boezemen op de één of andere manier toch wel ontzag in. Toen ik vanmiddag op een terrasje een twaalfuurtje naar binnen zat te werken duurde het niet lang of er kwam een wesp langs, en nog een …, en nog een …. Dan ga ik niet wild om me heen slaan maar houd die jongens zeker wel in de gaten, voor je het weet loopt er eentje over je tong en ben je gesjochten. Ook andere dieren herkennen wespen als agressieve tegenstanders. Sommige dieren maken daar overigens handig gebruik van en trekken een wespachtig gekleurd jurkje aan. Dat soort verkleedpartijen noemen we mimicry.  Vogels zullen niet gauw zo’n zwartgeel gekleurd insect opeten om dezelfde reden als waarom ik die wespen goed in de gaten houd.

Hieronder een tweetal van die insecten met een wespenpakje aan. Van de eerste weet ik geen naam, het is waarschijnlijk wel een bepaald soort wespbij. Het probleem bij het determineren was dat het eerste gedeelte van zijn antennes een beetje geel bevat, wat ik niet kan plaatsen.

Update: Dit is naar alle waarschijnlijkheid een Blokhoofdwesp, waar meerdere soorten van zijn (zie reacties). Vroeger vliegendoders genoemd.

Blokhoofdwesp

Ze verdedigen zichzelf dan door hun kleurenpakket, maar zelf lusten ze ook wel wat. De bovenstaande was bezig een ander klein insect te verorberen. Wat precies past bij een vliegendoder. Na enige tijd was hij klaar en stak over naar de volgende bloem.

Blokhoofdwesp

Van de tweede weet ik wel de naam, het is de Kleine wespenbok.

Kleine wespenbok

Net zo gevaarlijk gekleurd als een wesp, maar verder gewoon onschuldig, ze steken niet.

Kleine wespenbok

Ook wespen zelf zijn overigens mooi gekleurd, ’t is alleen jammer dat ze zichzelf soms zo slecht kunnen beheersen, erg tolerant zijn ze niet. Daar hebben beide bovenstaande gelukkig minder last van.

3 Reacties

  1. Zou de eerste niet het geslacht van de blokhoofdwespen
    (Ectemnius) kunnen behoren? http://www.nederlandsesoorten.nl/nsr/concept/0AHCYFCQMJLV

    20 augustus 2012 om 18:36

    • @Ed:
      Ik denk dat je helemaal gelijk hebt, een Blokhoofdwesp. Ik heb de pagina aangepast. Hartelijk dank.

      20 augustus 2012 om 19:53

      • ben blij ook een keer behulpzaam te kunnen zijn :-))

        20 augustus 2012 om 20:05