Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Jan Durkspolder

Vandaag ben ik nog niet de natuur in geweest, het is te warm voor een lange wandeling. Misschien straks nog wel even in de avondkoelte. Daarom een verslag van een bezoekje aan de Jan Durkspolder van anderhalve week geleden. Want ik vond het tijd worden om weer eens een Lepelaar op de foto te zetten. Het kan nu nog, over niet al te lange tijd gaan ze al weer naar het zuiden. Ze waren er inderdaad, zij het mijlenver weg. Te ver weg voor een goede foto.

Lepelaars

Daarom haal ik hier een foto uit het archief van een Lepelaar die een aantal jaren geleden op dezelfde plaats vlak voor de kijkhut in het water rond banjerde. ’t Is een mooie vogel.

Lepelaar

Na enige tijd kreeg ik in de kijkhut gezelschap van een man, die op zoek was naar zijn geiten, een stuk of dertig, die ergens in het gebied rond moesten lopen. Ik had ze niet gezien, maar kon hem nog wel wijzen op een Reegeit die aan de westkant van het water in het hoge gras aan het grazen was. ’t Was niet wat hij bedoelde.

Ree in de Jan Durkspolder

Verder was het er erg rustig, langer dan een kwartiertje heb ik het er ook niet uitgehouden. Toen ik bij de auto terug kwam liet een vogel op een hek even zien wie de eigenaar en beheerder van dat gebied is, namelijk It Fryske Gea (Het Friese Landschap).

Gekraagde roodstaart

Het is een Gekraagde roodstaart.

Gekraagde roodstaart

Een soort die je niet zo vaak voor de lens krijgt, dus daar was ik best wel blij mee.

4 Reacties

  1. Het is weer om binnen te blijven vandaag, binnenshuis en in de áirco-gekoelde auto is het nog het best uit te houden.
    Jammer dat die lepelaars vrijwel altijd zo ver weg zitten. Ik ben er donderdagmiddag nog even geweest, toen zaten er zeker 25 lepelaars aan de andere kant van de plas.

    18 augustus 2012 om 16:57

  2. Mooi hoor die gekraagde roodstaart. Die heb ik daar nog niet gezien en ik kom er regelmatig even. De lepelaars stonden vanmiddag ook weer ver weg helaas. Het was er vanmiddag erg goed uit te houden moet ik zeggen. Er stond een lekker verfrissend windje.

    18 augustus 2012 om 18:31

  3. Prachtig, goed om weer eens naar toe te gaan.

    19 augustus 2012 om 14:58

  4. Hoi Geert,

    Ja het is niet altijd prijs bij de Jan Durkspolder maar zo af en toe zie je toch wat bijzonders zoals onlangs de heilige ibis. Dat reegeitje is regelmatig te spotten op die plek aan de westkant. Voor mij is het nog altijd wachten tot die lepelaars eens wat dichterbij komen. De gekraagde roodstaart heb ik er zelf nog nooit gezien dus dat is een mooie waarneming.

    Groeten, Robert

    20 augustus 2012 om 11:34