Natuurfotografie, Streekgeschiedenis, Genealogie

Vlinderweer

Terwijl ik dit verhaal zit te schrijven ruikt het buiten alsof er een varken in de brand staat, er zal wel ergens een BBQ worden gehouden. Het is echt weer om buiten te zitten momenteel. Dat heb ik een paar dagen geleden vrij laat ook nog gedaan en ik moet zeggen, de “vallende sterren” zorgden af en toe voor een spectaculair gezicht. Misschien lukt het vanavond nog eens. Intussen is het ook zo warm dat er veel meer vlinders vliegen dan eerder in het jaar. Het is alleen wel zo dat ze door de warmte veel energie hebben en nauwelijks stil willen zitten. Maar het is toch gelukt een aantal wat minder bekende soorten vast te leggen.

Zoals het Groot dikkopje. Alleen al aan de manier waarop die dikkopjes hun vleugels in ruststand houden kun je de soort al wel herkennen.

Groot dikkopje

Van opzij gezien is wel duidelijk waarom hij het dikkopje in z’n naam heeft.

Groot dikkopje

De volgende is het Hooibeestje. Ze willen ook slecht stilzitten maar ze zijn vrij territoriaal, dus als ze wegvliegen landen ze vaak wel weer op dezelfde plek en je kunt daar op ze wachten.

Hooibeestje

“Minder bekende soorten”, voor onderstaand Klein geaderd witje geldt dat niet. Hij zat zo mooi op een gekleurde distel dat ik hem niet voorbij kon lopen.

Klein geaderd witje

De volgende is een Gewone bandspanner, tenminste ….. dat denk ik, want er zijn heel veel bijna identiek lijkende soorten. Dan houd ik het maar op de meest algemeen voorkomende, de Gewone bandspanner dan maar.

Gewone bandspanner

De laatste bezorgde me een goed gevoel. Het is een Boomblauwtje. Zodra ze op een blad landen dan …….. floep ………. de vleugels slaan dicht. Ze laten zelden hun blauwe bovenkant zien.  Deze liet beide zijden van z’n vleugels zien.

Boomblauwtje

Zo, nu lekker naar buiten, de blauwe rook is al weer verdwenen.

3 Reacties

  1. ank

    misschien
    zijn vlinders
    wel de grootste wonderen op aarde….
    maar
    alsof er een varken in de brand staat
    een BBQ is nooit aan mij besteed!
    om hetgeen jij schrijft en ruikt…..

    16 augustus 2012 om 18:11

  2. Prachtig!
    Genietende zomergroet

    16 augustus 2012 om 18:23

  3. Ik had vorige week een aardige inhaalslag met de vlinders, als ik dit logje bekijk, dan heb ik de zomercollectie nog lang niet compleet. Misschien morgen nog maar eens een poging doen om ergens wat vlinders te verschalken, want in het weekend zal het er wel te warm voor worden.
    Je boomblauwtje staat er echt heel mooi op.

    16 augustus 2012 om 20:27